اختصاصی/ عبدالرضا عزیزی: هر جا پول هست و نظارت نیست قطعا فساد هست

عبدالرضا عزیزی نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیروان با  اشاره به اینکه به سبب حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان فرایندهای مختلف اقتصادی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار معتقد است هر کجا صحبت از پول و اقتصاد هست استعداد فساد هم وجود دارد.

عبدالرضا عزیزی نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیروان با اشاره به اینکه به سبب حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان فرایندهای مختلف اقتصادی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار معتقد است هر کجا صحبت از پول و اقتصاد هست استعداد فساد هم وجود دارد.

مشروح گفتگوی رییس اسبق کمیسیون اجتماعی مجلس را در ادامه می خوانید:

ارزیابی شما از بروز فساد در برخی زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چیست؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخلاف نامش یک وزارتخانه اقتصادی است، مثلا صندوق بازنشستگی کشوری تعداد قابل توجهی شرکت زیر مجموعه دارد که همگی برندهای مطرح ایرانی هستند؛ شستا هم چند صد شرکت و هلدینگ زیر مجموعه خود در حوزه های نفت و گاز و … دارد، بانک رفاه خودش به تنهایی شرکت‌های متعددی را در برگرفته است، شرکت کشتیرانی، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی هما، شرکت پاسارگارد که خود بیمه انحصاری در اختیار دارد و همه آنها گردش های کلان اقتصادی دارند، هر جا که صحبت از پول و اقتصاد باشد اگر نظارت درست انجام نشود قطعا فساد خواهد بود.

  چطور می توان جلوی این فسادها را گرفت؟

ما در پزشکی می گوییم بهترین سودآوری این است که دنبال زیان نروید این یعنی اینکه باید مواظب باشید کسی فساد نکند و پیشگیری کنید دائما باید نظارت صورت گیرد چون پیشگیری مقدم بر درمان است هزینه پیشگیری یک سوم درمان است و بازدهی آن نیز دوازده برابر است، اگر مراقب نبودیم و فساد صورت گرفت عوارض آن بسیار خواهد بود و این عوارض هم مادی است و هم معنوی.

کسانیکه مسوولین و اعضای هیات مدیره را معرفی و تایید می‌کنند در گزینش‎ها و معرفی‌ها باید بسیار سختگیر باشند تا افراد امتحان پس داده را معرفی کنند و حتی اگر فرد مطمئنی را معرفی کردند، به اصطلاح می‌گوییم انسان شیر خام خورده است نباید او را به حال خود رها کنند، هر لحظه ممکن است باندهای نفوذ او را تطمیع کنند.

در واقع گزینش مقدم بر نظارت است سازمان‌های نظارتی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، وقتی موضوع استعلامی به آنها ارجاع می‌شود باید دقت بیشتری داشته باشند؛ سابقه شخص و عملکرد وی بسیار اهمیت دارد اما بعد از گزینش سختگیرانه باز هم نظارت لازم است.

نفوذ در همه جا هست، همیشه گفته‌ام مردم ما اکنون از بی‌عدالتی ها و اختلاس‌های صورت گرفته ناراحت هستند وگرنه همان مردم اول انقلابند.

نفوذی‌ها همه جا هستند باید مراقب باشیم که این نفوذی ها در راس امور قرار نگیرند و اگر احیانا در برخی جاها به اصطلاح از دستمان در رفت و شخص نامناسبی منصبی گرفت، سیستم نظارتی باید دقیق باشد و نگذارد دست از پا خطا کنند چرا که بیشترین ضربه را به اعتماد مردم کسانی می‌زنند که به اموال آنها دست اندازی کرده و ناامیدی را ایجاد می‌کنند؛ مثلا همان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه چقدر دستبرد زدند و در جاهای مختلف که همه مردم می دانند، اگر جلوی اینها گرفته شود این مردم همه درکنار هم باز هم مانند دهه شصت در تمام جبهه ها حضور خواهند داشت.

مجلس دو وظیفه بیشتر ندارد یکی قانون‌گذاری و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون، مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، حراست سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها  باید کار خود را به درستی انجام دهند چرا که آنها بازوهای وزارت اطلاعات و  حفاظت اطلاعات سپاه هستند، اگر درست عمل کنند فساد در کشور از بین خواهد رفت یا دست کم کاهش پیدا می کند.

با توجه به شناختی که از جزییات و فرایندهای وزارت تعاون و زیر مجموعه‌های آن دارید زیر مجموعه هایی که در این وزارت خانه بیشتر مستعد فساد هستند کدامند؟

هر کجا صحبت پول و اقتصاد هست استعداد فساد هم وجود دارد اما اگر بخواهم مصداقی مثال بزنم یکی از این نمونه ها شرکت پتروشیمی جم است، وقتی این مجموعه می تواند به راحتی با 1500 کارگر و کارمند فعالیت کند ولی اکنون 3000 نیروی انسانی دارد مشخص است که 1500 نیروی مازاد با فساد و رانت وارد آن شده اند؛ فساد که حتما برداشتن مستقیم پول از جیب نیست همین که 1500 نیروی مازاد به مجموعه‌ای تحمیل می‌شود این هم فساد و رانت است. شرکتی که دو برابر نیازش نیرو گرفته یعنی از جاهایی تحت فشار بوده است و هزینه این 1500 نیروی اضافی از جیب سهام دار می‌رود.

 طبق گفته شما کلید واژه بسیاری از سوالها درباره فساد در سازمان‌ها کلمه اقتصاد است اما چه می‌شود که برخی شرکت ها این چنین فسادخیز می شوند ؟

وقتی ارگان نظارتی خودش معیوب باشد و نظارت به شکل درستی صورت نگیرد این اتفاقات رخ خواهد داد، مثلا نماینده مجلسی که باید ناظر بر عملکرد پتروشیمی جم باشد وقتی آدم‌هایش را به این مجموعه معرفی می‌کند، یا آن بخش حراستی که باید نظارت داشته باشد خود در دسته سفارش‌کنندگان قرار دارد و بقیه هم به همین صورت، وقتی سازمان نظارتی خودش  تخلف کرده باشد فردا نمی‌تواند بگوید فلان مجموعه بیشتر از ظرفیت خود نیرو گرفته و نیروهایش هم سفارشی و رانتی بوده‌اند.

تاکید می کنم باید فسادزدایی را از خودمان شروع کنیم اگر من به عنوان نماینده مجلس معرف کسی نباشم، سفارش کننده هیات مدیره و مدیرعامل نباشم قطعا در برابر هر تخلفی محکم صحبت خواهم کرد؛ ولی اگر خودم پایم لغزیده باشد ساکت می‌ایستم. این است که حضرت آقا می فرمایند نمایندگان مجلس نباید در انتصابات دخالت داشته باشند.

انتهای پیام/