وزیر آموزش و پرورش:

هفت هزار مدرسه در دولت سیزدهم افتتاح شده است

دولت سیزدهم در مدرسه سازی درخشان عمل کرده و هفت هزار مدرسه در این دولت افتتاح شده است.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک اعضای شورای معاونان وزارت، مدیران کل و روسای استانی آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد: دولت سیزدهم در مدرسه سازی درخشان عمل کرده و هفت هزار مدرسه در این دولت افتتاح شده است. ساخت هنرستان‌ها و تجهیز آن‌ها، تجهیز و تقویت اردوگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان از امور اصلی ما در سال جاری است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی جدید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: در سال جاری دانشگاه فرهنگیان کار بزرگ آزمون اختصاصی تعلیم و تربیت را خواهد داشت و فرصت کافی برای ارزیابی دارد.

صحرایی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی و نظام پایه شایستگی‌ها دانش آموزان، اظهارکرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کار دو ساله‌ای انجام داده که هر دانش آموزی در پایان پایه تحصیلی چه شایستگی عمومی باید داشته باشد تا کتاب‌های درسی بر مبنای احراز آن شایستگی‌ها تألیف‌ شود.

رضامراد صحرایی با اشاره به سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان، گفت: یک مصوبه ۱۱ ماده‌ای گرفته شده که بسیاری از مسائل دانشگاه را حل کرده است؛ از جمله کنکور اختصاصی تربیت معلم که قانونی شد و پس از نگارش آیین نامه از امسال اجرایی شد.

وی همچنین در ادامه گفت: تشکیل هیات جذب مرکزی در دانشگاه فرهنگیان، تدوین آیین نامه ویژه جذب استعدادهای برتر بدون کنکور به معلمی، تدوین آیین نامه ارتقا اساتید، مدارس وابسته، نظام صلاحیت حرفه‌ای معلمان و دانشجو معلمان از دیگر مسایلی است که در دانشگاه فرهنگیان پیگیری شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: امسال، سال آغاز برنامه هفتم پیشرفت کشور است و آموزش و پرورش ۳۸ حکم در این برنامه دارد و باید هم عهد شویم که در اجرای برنامه هفتم کوشش و تلاش حداکثری داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی در سال گذشته، اظهار کرد: بیش از ۲ هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در طرح شهید به بهره برداری رسیده است و در سال جاری طرح هر دانش آموزان ابتدایی یک مهارت ورزشی را بطور جدی پیگیری می‌کنیم و در این حوزه طرح ملی غربالگری دانش آموزان را اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: حذف تدریجی کنکور، اولویت پیدا کردن تربیت معلم نسبت به تأمین معلم، تحولات مدرسه سازی، تربیت بدنی و سلامت، امور پرورشی، سازمان تعلیم و تربیت کودک، فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احیای باشگاه دانش پژوهان و… از تحولات آموزش و پرورش در سال گذشته بود.

صحرایی با بیان اینکه گفتمان اول آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نقطه اتکای همه کسانی است که برای پیشرفت کشور فعالیت می‌کنند و ما باید کاری کنیم که آموزش و پرورش مسئله اول تمامی مسئولان و مدیران ارشد باشد.