اختصاصی/ علیرضا شهرداری: به بهانه حمایت از حیوانات «مافیاها» فعال شدند 

افزایش مزاحمت سگ های ولگرد در حومه شهرها و یا برخی محلات داخل شهرها به نوعی چشمگیر شده است که باید راهکاری موثر و فوری برای آن تدبیر کرد. خطر افزایش بیماری های مشترک بین سگ و حیوان و گزیده شدن نیز مزید بر علت است. درباره چرایی افزایش تعداد سگ ها با علیرضا شهرداری، فعال حامی محیط زیست و دستیار دامپزشک به مصاحبه نشستیم که در ادامه می خوانید:

افزایش مزاحمت سگ های ولگرد در حومه شهرها و یا برخی محلات داخل شهرها به نوعی چشمگیر شده است که باید راهکاری موثر و فوری برای آن تدبیر کرد. خطر افزایش بیماری های مشترک بین سگ و حیوان و گزیده شدن نیز مزید بر علت است. در این باره خبرنگار “توداک” با علیرضا شهرداری، فعال حامی محیط زیست و دستیار دامپزشک به گفت و گو نشست که در ادامه می خوانید:

آیا افزایش تعداد سگ های بدون صاحب و ولگرد برای طبیعت مضر است؟

ازدیاد جمعیت سگ‌ها و ورودشان به زیستگاه های طبیعی مشکلاتی را به بار آورده که می توان به انتشار بیماری‌های حیوانات اهلی به حیات وحش اشاره کرد از جمله بیمارهای انگلی، پوستی و ویروسی مثل دیستمپر که از سگ به حیات وحش قابل انتقال است.

مشکل بعدی برداشت منابع آبی است چرا که آب در طبیعت بسیار محدود است.

مساله دیگر شکار کردن سگ ها از حیوانات حیات وحش است. در نظر داشته باشیم که سگ ها بخشی از طبیعت نیستند و همه سگ های دنیا، که اهلی سازی شدند متعلق به حیات وحش نیستند، پس با این حساب گونه دستکاری‌شده توسط بشر و اهلی سازی شده با رشد جمعیت نجومی، اجازه شکار و برداشت از طبیعت را ندارد.  

حیات وحش جمعیت محدود و اندکی دارد ، کنترل جمعیت البته بدون دخالت بشر به تعادل رسیده اما با برداشت سگ ها از طبیعت این نظم به هم ریخته و آسیب جدی به جمعیت طبیعی وارد می کند.

  اصولا روش برخورد با پدیده سگ های خیابانی و ولگرد چطور باید باشد؟

در کشورهای موفق روش برخورد به این صورت است که در سالیان دور با عقیم سازی تعداد زیادی را از بین برده اند و تعداد زیادی را در پناهگاه‌ها که خیلی اصولی هستند، پناه داده اند. حیوان را تا زمانی که سرپرست پیدا کند، نگه می دارند البته بستگی به ظرفیت جمعیت دارد به عنوان مثال اگر برای سگی صاحب پیدا نشد، آن سگ را یوتانایز(مرگ با دارو) می کنند و جای او را به سگ دیگه ای می دهند. همچنین جریمه های سنگین برای غذا رسان ها در نظر گرفته می شود زیرا غذا رسانی نرخ زادآوری را بیشتر می کند و گذشته از آلودگی هایی که به وجود می آورد، بر رشد جمعیت تاثیر به سزایی دارد.  

  دلیل جوسازی علیه فعالان حمایت از سگ ها در طبیعت چیست؟

متاسفانه ناآگاهی باعث شده که مردم از مشکلات بی خبر باشند و یا ضد علم برخورد کنند و ‌حق حیات را مساوی می دانند در صورتی که با دخالت انسان و غذا رسانی یعنی امتیاز دهی به یک گونه، باعث ‌رشد انفجاری سگ ها می شوند که این امر نظم را بر هم می زند.

مشکل دیگر، سگ گزیدگیست. در سال تعداد زیادی از مردم دچار گزش سگ ها می شوند و با وجودی که تزریق واکسن هاری و‌ کزاز در مراکز بهداشت رایگان انجام می شود، هزینه سنگینی بر دوش دولت گذاشته می شود.

 مرگ میر به خصوص در میان کودکان حاشیه نشین ناشی از حمله سگ ها هم که مشکلات خودش را دارد. افراد زیادی از مناطق مرفه برای غذا رسانی به مناطق محروم می روند و ‌غذا رسانی می کنند.

مشکل بعدی، مافیایی شدن این موضوع است. برخی از این افراد با سوء استفاده از احساسات مردم برای غذارسانی و یا امداد و نجات سگ‌های بیمار یا تصادفی، پول های غیر قابل کنترلی از مردم دریافت می کنند که این خود جای بحث دارد؛ دزدی از جیب مردم با فریب دادنشان به نیت نجات و یا خرید غذا برای سگ ها.

انتهای پیام/