اختصاصی/ سلبریتی‌ها چطور عامل افزایش سگ های ولگرد شدند؟

ایمان معماریان دامپزشک و فعال حامی حیوانات در گفت وگو با خبرنگار “توداک” با اشاره به ناآگاهی سلبریتی ها از نحوه کمک رسانی و حمایت از حیوانات گفت این مورد باعث سودجویی عده ای می شود چنانکه وقتی سلبریتی‌ها برای پول جمع کردن و غذا دادن به گروهی از سگ‌های ولگرد تبلیغ می‌کنند، این تبلیغی برای نهاد غیردولتی است که دارد پول درمی‌آورد و کمک به آن مافیایی می‌کند که سبب افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شده است.

ایمان معماریان دامپزشک و فعال حامی حیوانات در گفت وگو با خبرنگار “توداک” با اشاره به ناآگاهی سلبریتی ها از نحوه کمک رسانی و حمایت از حیوانات گفت این مورد باعث سودجویی عده ای می شود چنانکه وقتی سلبریتی‌ها برای پول جمع کردن و غذا دادن به گروهی از سگ‌های ولگرد تبلیغ می‌کنند، این تبلیغی برای نهاد غیردولتی است که دارد پول درمی‌آورد و کمک به آن مافیایی می‌کند که سبب افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شده است.
مشروح مصاحبه را در ادامه می خوانید:

آیا خطرات سگهای ولگرد صحت دارد؟ و مدل رفتار با آن باید چطور باشد؟

سگ یک حیوان اهلی است که انسان برای منفعت خودش در طول زمان موجب تکثیر این حیوان شده است. سگ‌ها در دو بازه زمانی مختلف در شرق و غرب اوراسیا از گرگ خاکستری و گرگ دیگری که منقرض شده، سگ اهلی را به وجودآورد تا همراه انسان باشد و بتواند از انسان حمایت کند. بعد از اینکه روش زندگی انسان تغییر کرد، به ویژه بعد از انقلاب صنعتی که جمعیت انسان به شدت افزایش پیدا کرد، کاربرد سگ برای انسان کمتر شد و یک سری از سگ‌ها به عنوان سگ گارد، سگ گله استفاده می‌شدند و با اصلاح نژاد، انسان، سگ‌های دیگری را به وجود آورد. اینها به عنوان حیوان همراه یا حیوان خانگی از آن استفاده می‌کردند. یک سری از سگ‌ها هم رها شده و تبدیل به سگ‌های ولگرد شدند.

با توجه به افزایش جمعیت انسان‌ها و افزایش پسماند غذاهای انسان، جمعیت سگ‌ها هم افزایش پیدا کرد.  مسلماً جایگاه سگ کنار آدم است و برای آدمها یک همراه است. همراه بودن با انسان، هم برای سگ مفید است و هم برای انسان. اما وقتی سگ بدون صاحب و سرپرست باشد، اول از همه خودش آسیب می‌بیند چون نه غذای مناسبی در اختیارش قرار می‌گیرد و نه خدمات بهداشتی و دامپزشکی مناسبی دریافت می‌کند. در کنار اینها سگ، بیماری‌های مشترک با انسان دارد، مدیریت و درمان نمی‌شود و خودش می‌تواند بیمار شود و به گونه‌های حیات وحش آسیب برساند.

مسلم است که سگ نباید ولگرد باشد و در تمام دنیا با برنامه‌های مدیریتی اجرا می‌شود و در کشورهای پیشرفته جمعیت سگ ولگرد یا بسیار کم است یا سگ ولگرد ندارند وهمه سگ‌ها سرپرست دارند.

  در ایران با توجه به نگاه متفاوت برنامه مدیریتی برای ولگرد نبودن سگ وجود ندارد.

دلیل  افزایش میل به حمایت از حیوانات چیست؟

دلیل‌اش این است که هیچ آموزش و فرهنگ‌سازی برای مردم صورت نگرفته است. یک زمانی مردم از آن طرف بوم افتاده بودند و حیوانات برایش مهم نبود. حیوان‌دوست‌ها هم محدود بودند. اما الان تعداشان بیشتر شده اما ارگانی نبوده که همت کند و آموزش بدهد که حیوان‌ دوست شدن در همه دنیا روز به روز افزایش پیدا می‌کنند    ولی حیوان دوست بودن یعنی چه؟ آیا افزایش دادن جمعیت سگ‌های ولگرد، حیوان‌دوستی است؟ یا نه باید کمک کنیم به مدیریت‌شان که ولگرد نباشند. حیوان‌دوستی هم صرفاً سگ دوستی نیست و سگ‌دوستی هم صرفا افزایش تعداد سگ‌های ولگرد نیست. به همین دلیل وضعیتی که ما به عنوان حیوان‌دوستی در ایران داریم، مورد انتقاد شدید است. چون آگاهانه نیست و کسی آموزش ندیده که وقتی ما حیوانات را دوست داریم، نباید کمک به افزایش جمعیت کنیم که ولگرد باشند. باید کمک کنیم جمعیت‌ سگ‌های ولگرد کنترل شود.

مهم این است که اصل موضوع باید شناخته شود که اصل آن لزوم مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد است، بعضاً درک نکردیم که مدیریت جمعیت باید اتفاق بیفتد. آن وقت راهکارهای آن را متخصصان می‌توانند پیدا کنند.

آیا کسانی از کنترل نشدن جمعیت سگ ها سود می برند؟

البته سودجویی‌های مختلفی هم وجود دارد و پیمانکارهایی هستند که وظیفه اینها مدیریت جمعیت سگ‌ها است اما خودشان از افزایش جمعیت سگ‌ها سود می‌برند. به همین دلیل خودشان به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد کمک می‌کنند. و این سبب می‌شود که وضعیت بدتر شود. این پیمانکارها از شهرداری پول می‌گیرند تا این سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنند. هر چقدر سگ بیشتری را جمع‌آوری کنند، پول بیشتری می‌گیرند . هر چقدر سگ ولگرد بیشتر باشد،‌ این پیمانکار بیشتر درآمد دارد و اگر سگ ولگرد تمام شود، دیگر کسی پول به این پیمانکار نمی‌دهد.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد برای ارگان‌های غیردولتی هم سود دارد. چون این ارگان‌ها با شماره حساب‌های اساسی از مردم به اسم حمایت از سگ‌ها پول می‌گیرند تا به سگ‌های ولگرد غذا بدهند یا درمان‌شان کنند و … اینها تا زمانی می‌توانند این پول‌های کلان را از مردم بگیرند که سگ ولگرد وجود داشته باشد. هر چقدر تعدادهای سگ‌های ولگرد و آسیب‌دیده بیشتر باشد، اینها بیشتر می‌توانند احساسات مردم را جریحه‌دار کنند و پول بیشتری دریافت کنند. در نتیجه مافیایی درست می‌شود که خودش دوست دارد تعداد سگ‌های ولگرد بیشتر شود و سود کلانی می‌تواند کسب کند.

گفتید که ارگان‌های غیردولتی و مردمی هم از این افزایش سگ‌های ولگرد سود می‌برند. آیا سلبریتی‌هایی هم که در این قضیه وارد شده‌اند، سود می‌برند؟

نمی شود گفت که سلبریتی‌ها سودی از این داستان می‌برند اما مسلماً از ناآگاهی سلبریتی‌ها، این ارگان‌هایی که سود کلان ‌ میبرند، سوءاستفاده می‌کنند. وقتی سلبریتی‌ها برای پول جمع کردن و غذا دادن به گروهی از سگ‌های ولگرد تبلیغ می‌کنند، این تبلیغی برای نهاد غیردولتی که دارد پول درمی‌آورد و کمک به آن مافیایی می‌کند که سبب افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شده است.

اقدام اساسی صورت نگرفته در این رابطه؟

اقدام غیراساسی خیلی صورت گرفته است. مثلا وقتی یک جایی به خاطر سگ‌های ولگرد آسیب می‌بیند، می‌روند و تعدادی از سگ‌ها را می‌کشند یا می‌گیرند. وقتی هم این سگ‌ها را می گیرند در جایی نگهداری می کنند. اما بعد از مدتی می‌بینند که  نمی توانند از این سگ‌ها نگهداری کنند، این سگ‌ها همدیگر را می‌کشند. اینها اقدامات غیراصولی است که هیچ کمکی به مدیریت جمعیت سگ‌ها نمی‌کند. در واقع اقدام اصولی و علمی که آینده روشنی داشته باشد، وجود نداشته است.

باید برنامه جامع در خصوص انواع سگ‌های ولگرد در داخل شهرها و پارک‌ها، حومه شهرها و طبیعت  صورت بگیرد. ضمن اینکه باید پسماند و دسترسی به منابع غذایی سگ‌ها کاهش پیدا کند. سگ‌های  صاحب‌دار باید ضابطه‌مند باشند و اجازه تکثیر سگ گله را ندهند و تحت مدیریت بهداشتی باشند تا موفق به کنترل و کاهش جمعیت سگ‌ها شوند. وقتی این مسائل مدیریت شد، همان خطراتی سگ‌ها برای انسان دارند مثل بیماری هاری که روز به روز در ایران در حال افزایش است، کاهش پیدا می‌کند.

وقتی جمعیت سگ‌ها مدیریت نشود، آسیب‌هایی که به حیات وحش و سگ‌ها می‌رسد شاید این مسئله برای خیلی ها مهم نباشد. اما این مسئله آسیب رساندن به انسان مسئله‌ای است که با مدیریت می‌تواند کنترل شود.

انتهای پیام/