اختصاصی/ محسن توسلی: پیش‌بینی اجرای کنسرت رایگان در کاخ سعدآباد و نیاوران  

معاون فرهنگی مرکز روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار توداک با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای افزایش نشاط اجتماعی از برنامه ریزی جهت برگزاری کنسرت در محل کاخ سعد آباد و نیاوران خبر داد

معاون فرهنگی مرکز روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار توداک با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای افزایش نشاط اجتماعی از برنامه ریزی جهت برگزاری کنسرت در محل کاخ سعد آباد و نیاوران خبر داد و گفت: بسیاری از مردم ما تاکنون کاخ نیاوران و سعدآباد را ندیده‌اند. به این بهانه می‌توانند فضای کاخ را ببیند و بازدیدی از آن داشته باشند.

مشروح مصاحبه با محسن توسلی را می خوانید:

آیا وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در جهت افزایش نشاط اجتماعی برنامه دارد؟

از دولت قبل تا زمانی که آقای مهندس ضرغامی به وزارتخانه آمدند، به دلیل آنکه همه‌گیری کرونا وجود داشت، ظاهرا کار خاصی رخ نداده است، قبل تر از آنهم به صورت جسته گریخته فعالیت‌هایی وجود داشته اما محدود بوده است. از یکسال پیش که آقای ضرغامی به این وزارتخانه آمدند، یکی از برنامه‌های اصلی ما موضوع شادی است که آقای وزیر نیز در چند سخنرانی خود به صورت جدی به این موضوع پرداخته است.

در یکسال گذشته، چند کار را انجام دادیم. یکی از برنامه‌های مهم و اصلی که انجام شد، کنسرت سالار عقیلی در کرمان بود که در نوروز انجام شد. چند ده هزار نفر جمعیت جمع شدند و کنسرت بسیار خوبی در آنجا برگزار شد. در آن روزهایی که مردم واقعا خسته بودند و روحیه خوبی نداشتند، این اتفاق باعث شد تا حال مردم خوب شود. مشابه همین کنسرت را در اردیبهشت ماه در طوس به مناسبت روز فردوسی برگزار کردیم. در آنجا آقای سالار عقیلی اجرا کردند و با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد. در آنجا هم مجدد برای مردم خواندند و جریان شادی بسیار خوبی ایجاد شد.

دلیل آنکه از آقای سالار عقیلی دعوت کردیم این است که ما باید از میراث ناملموس فرهنگی خودمان نیز حمایت کنیم و یکی از این میراث‌های ناملموس، موسیقی سنتی و اصیل است. برهمین اساس، تمام تمرکز خود را بر روی خواننده‌هایی گذاشتیم که سنتی می‌خوانند. در کنار اینها مراسماتی در وزارتخانه برگزار می‌شود. ما برای ولادت‌های امامان معصوم مراسم داشتیم و برنامه‌های خوبی اجرا شد.

در ایام نمایشگاه گردشگری خود در بهمن ماه سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی، همه استان‌های ما موسیقی نواحی خود را اجرا کردند و در فضای محیطی نمایشگاه، گروه سرود آوردیم و با لباس‌های رنگین برای مردم سرود خواندند. سعی کردیم در همان محیطی که مردم به سمت غرفه‌ها می‌آیند، کار میدانی انجام بدهیم و حال مردم را خوب کنیم. یکی از دغدغه‌های جدی ما در معاونت فرهنگی همین مسئله است.

برنامه های آتی در این زمینه دارید؟

هفته گذشته کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از سوی آقای وزیر و معاونت‌های تخصصی تشکیل شد و به صورت جدی درباره نشاط آفرینی در بین مردم بحث و گفت‌وگو کردیم. برای نیمه دوم سال نیز با چند خواننده صحبت کردیم که اجرا داشته باشند که علاوه بر سالار عقیلی، 2-3 خواننده دیگر نیز درنظر گرفته شده‌اند. بنای ما بر این است که برنامه‌های شادمانه بگذاریم اما باید این برنامه‌ها هدفمند باشند. در حقیقت این‌گونه نباشد که یک برنامه شادمانه بگذاریم و مردم ببینند و بروند، بلکه قصد داریم در اماکن میراث فرهنگی کمتر معرفی شده خود در استان‌ها خواننده‌های مختلف را ببریم که فعلا با آقای سالار عقیلی پیش می‌رویم. گروه موسیقی 50 نفره نیز که موسیقی فولکلور اجرا می‌کنند، به اجرای موسیقی نواحی می‌پردازند که آنان را نیز به همین اماکن خواهیم برد.

این برنامه چند هدف دارد؛ اولا اماکن کمتر معرفی شده میراث فرهنگی به واسطه این برنامه‌ها و ضریب خبری که دارد معرفی شده و مردم هم تشویق می‌شوند که بروند و آن اماکن را ببینند. از سویی دیگر، بلیط‌های کنسرت روی 500 تا 700 هزار تومان رفته و بسیار گران است. ما این کنسرت‌ها را رایگان برگزار می‌کنیم؛ البته این‌گونه نیست که مردم سرپا بایستند، بلکه می‌خواهیم بگوییم که مردم وارد سایت شده و درخواست بدهند و بلیط بگیرند اما هزینه‌ای پرداخت نکنند. هدف دیگر هم این است که حال مردم خوب شود و به نظرم با دیدن آن کنسرت موسیقی و یک مکان گردشگری این اتفاق رخ می‌دهد. علاوه براین، ما توانسته‌ایم ذائقه‌سازی خوبی برای مردم انجام بدهیم.

درباره آن گروه موسیقی نواحی نیز باید بگویم زمانی که آنان اجرا می‌کنند، نوجوانان و جوانانی که اصلا با موسیقی نواحی فولکلور آشنا نیستند، آشنا شده و سازهای اصیل به آنان معرفی می‌شود. البته آنان لباس‌های سنتی و محلی نیز می‌پوشند و از نظر بصری مخاطب به اقناع می‌رسد.

برای مردم تهران چه برنامه ای دارید؟

علاوه بر استان‌ها، برای کاخ سعدآباد و نیاوران نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم. طی هفته‌های گذشته، فضای محیطی آنجا را دیده‌ام که بتوانیم طی یک هفته تا 10 روز در هرکدام از این کاخ‌ها برنامه شادمانه بگذاریم و مردم را دعوت کنیم تا به صورت رایگان به این کنسرت‌ها و جنگ‌ها بیایند و استفاده کنند. این کار نیز چند هدف را دنبال می‌کند. خیلی از مردم ما تاکنون کاخ نیاوران و سعدآباد را ندیده‌اند. به این بهانه می‌توانند فضای کاخ را ببیند و بازدیدی از آن داشته باشند. هم‌چنین حال مردم خوب شده و در بین مردم شادی جریان پیدا می‌کند. علاوه بر اینها، موسیقی سنتی نیز خواهیم داشت. بنده معتقدم که در سال‌های اخیر به درستی برای مردم ذائقه‌سازی نکرده‌ایم و موسیقی‌های سخیف بالا آمده و جوان و نوجوان ما به سمت آنها رفته است.

ما وظیفه خود می‌دانیم به عنوان معاونت فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ذائقه‌سازی درست برای مخاطبان انجام دهیم و خوراک تمیز به او نشان بدهیم تا به موضوعات والاتر نیز علاقه‌مند شوند. تا پایان سال این برنامه‌ها اجرا می‌شوند.

استان های محروم هم در نظر دارید؟

برنامه جدی دیگری که دنبال می‌کنیم ویژه استان‌های محروم ما است. روستایی‌های ما نیز حق دارند که حالشان خوب باشد. شاید شرایطش را نداشته باشند که به شهر بیایند. برهمین اساس، برنامه‌ریزی کردیم که یک اتوبوس یا یک ون بزرگ را طراحی کرده و همراه با هنرمندانی که چهره هم هستند، به استان‌ها و روستاهای مختلف بروند. در کنار این اتوبوس‌ها به دنبال تهیه استیج سیار از وزارت ارشاد یا جاهای دیگر هستیم که همراه با هم بروند و برای بچه‌ها کار کودک و برای بزرگسال‌ها موسیقی اجرا کنند تا از این طریق حال مردم خوب شود. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این کاروان در سراسر ایران راه بیفتد. این کاروان به شهرهای مختلف می‌رود؛ البته هدف آن روستاهایی است که مردمش نمی‌توانند به شهر بیایند.

با این کار، قصد داریم محرومیت‌زدایی میراث فرهنگی کنیم. خیلی‌ها نمی‌دانند از نظر تاریخی و میراث فرهنگی، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند چه قدر فاخر است و ما وظیفه داریم این معرفی را انجام بدهیم. از قدیم این‌گونه بوده است که استان‌های ما در طی سال یک تقویم فرهنگی دارند که براساس آن برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها جشنواره‌های میوه نظیر جشنواره انار، توت فرنگی و … است. این برنامه‌ها نیز بسته به فصل ادامه خواهد داشت.