دبیر انجمن صنفی کلینیک های تخصصی پوست و موی تهران

افراد با فوق دیپلم کامپیوتر و لیسانس حسابداری مراکز زیبایی تاسیس می‌کنند!

وقتی پزشک متخصص پوستی قرار است بنشیند ویزیت 150هزارتومانی بگیرد و اگر روزی 20 بیمار هم ببیند، طبق آمارهای سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، هزینه های مطبش را هم نمی‌تواند درآورد، باید چه کند؟!

دکتر سیدرضا عبدالمطلبی، دبیر و عضو هیات موسس انجمن صنفی کلینیک های تخصصی پوست و موی تهران در گفتگویی اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته، با اینکه امکانات، پیشرفت و پزشک زیاد است، اما مردم آنجا درباره این مسائل نه اطلاعات چندانی دارند و نه به اندازه مردم کشور ما، پیگیر انجام چنین جراحی هایی هستند. اما در ایران، اقبال به این اعمال، همگانی شده است.

عبدالمطلبی عنوان داشت: برخی با اینکه برای تامین ضروریات زندگیشان دچار مشکل هستند، وام درخواست می کنند تا بتوانند این جراحی ها را انجام دهند! زمانی این عمل ها، کاری لوکس در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون افرادی مراجعه می‌کنند که برای مهمترین کارهای بچه هایشان دچار مشکل هستند، یا شوهرانشان با بدبختی پول را تهیه می‌کنند تا این اعمال زیبایی را انجام دهند. جراحی‌هایی که با انجام آن هم، تحولی در زندگی‌شان رخ نمی‌دهد.

وی افزود: به جای اینکه فرهنگ سازی کنیم، فقط مخالفت کردیم! در دورانی وقتی مساله زیبایی در کشور مطرح شد، به جای اینکه فرهنگ سازی شود و علتها را بررسی کنند، تنها به اطلاع رسانی درباره مشکلات و ضایعات ایجاد شده به واسطه اعمال جراحی زیبایی می‌پرداختند و با برخوردهای قهری، تنها آن را برجسته می‌کردند.

دبیر هیات موسس انجمن صنفی کلینیک های تخصصی پوست و موی تهران با بیان این نکته که همه جای دنیا، مجوزدهی ساده تر است، اما نظارتها دشوار و جدی هستند، گفت:  مراکز دانشگاهی وظیفه خود را نظارت بر مراکزی می‌دانند که خوشان به آنها پروانه داده اند. نظام پزشکی معتقد است مسئولیتش تنها نظارت بر پزشکان است. قوه قضائیه نظارتی به این شکل را برای خود مدنظر ندارد و معتقد است که قانون صراحت دارد که دانشگاه های علوم پزشکی موظفند بر عملکرد تمام مراکز نظارت کنند و حتی اگر کسی کاری غیرقانونی می‌کند، وظیفه وزارت بهداشت است که با شناسایی آن، این مراکز را به قوه قضائیه معرفی کند و قوه قضائیه نمی‌تواند راسا اقدامی برای شناسایی و معرفی کند. تعزیرات تنها به قیمتها و شکایتهایی که انجام شده تمرکز دارد.

وی در ادامه اشاره کرد: 90درصد در حوزه کاری، مربوط به دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران است. کل نیروهای هر کدام از آنها، حدود 10 نفر است. در تهران با حدود 12 میلیون نفر جمعیت، این میزان نیرو چه می‌توانند بکنند! هزاران مطب و کلینیک مجاز در تهران وجود دارد و وقتی این میزان ناظر و بازرس، به نظارت بر همه آنها نمی‌رسند، دیگر سهمی به مراکز غیرقانونی نمی‌رسد! در این شرایط، مراکز غیرقانونی رها هستند.

عبدالمطلبی در انتها گفت: با فوق دیپلم کامپیوتر و لیسانس حسابداری هم این مراکز را تاسیس کرده اند. بعد تزریق ژل، بوتاکس، میکرونیدلینگ و مزوتراپی و غیره را آموزش می‌دهند! اینها تازه اعمال سبکش است. بعد تبلیغات می‌کنند که مثلا زنان خانه دار، چرا درآمد ندارید! بیایید دوره بینید و درآمدزایی کنید! با دو تا دوازه ساعت، آموزش می‌دهند و می‌گویند می‌توانید برای خود کلینیک بزنید و می‌زنند! هیچ جایی هم نیست که مانع فعالیت آنها شود! سازمان نظام پزشکی به پزشکان اجازه نمی‌دهد بدون مجوز آموزش دهند، اما آنها بدون هیچ ارتباطی با مشاغل پزشکی سراغ این کارها می‌روند.