جریمه تبلیغات برای سیگار با تورم افزایش پیدا میکند
بهزاد ولیزاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: شرکتهای توزیعکننده محصولات دخانی قانونپذیر نیستند، اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کردهایم اما نظارتهای میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمیشود.
ولی زاده اظهار داشت: استندهای نگهداری سیگار در مراکز فروش در هر شرایطی میتوانند ابزاری برای تبلیغ محصولات دخانی باشند. اگرچه مقررات و ضوابطی در ارتباط با شرایط ظاهری استندهای نگهداری سیگار مانند داشتن درپوش، در معرض دید نبودن و قرار نگرفتن در پشت سر فروشنده لحاظ شده، اما الزمات در نظر گرفته شده در بسیاری از مراکز عرضه سیگار اجرایی نمیشود.
وی در ادامه گفت: متاسفانه بسیاری از استندهای نگهداری سیگار، حالت تبلیغاتی دارند؛ به نحوی که از نورپردازی و چراغهای نئونی برخوردار هستند. استندهای نگهداری سیگار نه تنها نور دارند بلکه محصولات دخانی که در این استندها قرار میگیرند در بهترین فضای واحد صنفی، پشت سر فروشنده قرار داده میشوند و به راحتی قابل دیده شدن هستند. بسته به شرکت توزیعکننده، سیگارهایی در ردیفهای اول این قفسهها با نشان شرکتهای دخانی مربوطه چیده شده و تبلیغات فریبنده در مورد این نوع سیگار خاص روی قفسه انجام میشود.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت عنوان داشت: بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یک بار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیات وزیران هستیم. بر این اساس، نرخ جریمه «تخلفات تبلیغات در صورت تکرار برای مرتبه سوم»، به بیش از یکصد میلیون تومان افزایش خواهد یافت که عدد دقیق آن پس از اخذ مصوبه هیات محترم وزیران اعلام میشود.
ولی زاده با تاکید بر اجرای موثر قانون جامع کنترل دخانیات توسط هماهنگی با حوزه قضایی عنوان کرد: معاون محترم بهداشت و دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات طی مکاتباتی با معاون محترم دادستان کل درخواست حمایت و هماهنگی برای وحدت رویه در صدور احکام بازدارنده برای تخلفات از قانون جامع کنترل دخانیات کرده است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0