اختصاصی/ عضو شورای اسلامی شهر تهران: ایجاد قرارگاه برای ساخت  ۱۸۰هزار واحد مسکونی در تهران

یکی از نهادهایی که می تواند کمک بزرگی در افزایش ساخت و ساز مسکن و تسهیل امور مربوط به آن کند شهرداری ها هستند.پس از تصمیم دولت سیزدهم برای ساخت ۴ میلیون مسکن در طرح نهضت ملی شهرداری تهران هم قرار است با ایجاد قرارگاهی به تسهیل ساخت و ساز بویژه در بافت های فرسوده تکالیفی را انجام دهد.

 
یکی از نهادهایی که می تواند کمک بزرگی در افزایش ساخت و ساز مسکن و تسهیل امور مربوط به آن کند شهرداری ها هستند.پس از تصمیم دولت سیزدهم برای ساخت 4 میلیون مسکن در طرح نهضت ملی شهرداری تهران هم قرار است با ایجاد قرارگاهی به تسهیل ساخت و ساز بویژه در بافت های فرسوده تکالیفی را انجام دهد. حجت الاسلام محمد آقا میری عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار “توداک” توضیحاتی را عنوان کرده است که در ادامه می خوانید:
وظایف و نقش شهرداری در زمینه سازی تولید مسکن چیست؟

شهرداری در بخش نهضت ملی مسکن که به تازگی راه اندازی شده است یک قرارگاه مسکن ایجاد کرده که ما شرح و وظایف و ماموریتی به سازمان نوسازی شهر تهران زیر مجموعه معاونت معماری شهرسازی تهران را ابلاغ کرده ایم و بنا شده است حدود ۱۸۰هزار واحد مسکونی در تهران با هماهنگی شهرداری تهران ساخته شود.

فراخوان آن نیز به سازندگان و پیمانکاران انجمن صنفی ساختمان و افراد حقیقی و حقوقی که توان این کار را دارند داده شده و از این طرح استقبال خوبی به عمل آمده است.

خوشبختانه خیلی ها از فعالان بخش ساخت و ساز برای همکاری در ساخت انبوه مسکن به شهرداری مراجعه کرده اند البته  طبق مصوبه جدیدی که داریم برای اجرای چنین طرحی در مناطق  ۱۸و۱۹تهران یکسری قراردادها بسته شده است که این طرح شکل عملیاتی به خود گیرد.

چرا بافت های فرسوده آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد ؟

اینکه می گویند در بافت های فرسوده بخصوص کلانشهر تهران زمینی وجود دارد اشتباه است، چرا که در بافت های فرسوده زمینی نیست و نداریم که بخواهیم برای ساخت و ساز از آن استفاده کنیم. البته این بافت ها معمولا دارای سکنه هستند و بعضا راضی نمی شوند که در یک اجماع کلی آنها را تبدیل به خانه های فراوان و مطلوب و یا شهرک سازی کرد. از طرفی این را باید گفت که شهرداری حاضر است بافت فرسوده را و یا اگر زمینی باشد با ارائه پروانه ساخت و ساز آنرا برای سازندگان مسکن تسهیل کند و متقاضیان را در امر تولید مسکن مشارکت دهد.

 به طور مثال، اقداماتی که شهرداری ها در بافت فرسوده دارند این است که عوارض ساخت و ساز را در آنجا رایگان در اختیار سازندگان مسکن قرار دهند. علاوه بر این تسهیلات ویژه نیز در اختیار سازندگان و پیمانکاران قرار دهند. این راهکار به دلیل تمرکز و توجه به ایجاد انگیزه برای ساخت و افزایش میزان تعداد طبقات است، تا واحد های مسکونی بیشتری ساخته شود.

 البته بحث های فنی معماری و شهرسازی باید درنظر گرفته شود تا با تعریض مناسب کوچه ها برای ساخت و ساز بتوانیم ارتفاع مناسبی را در آپارتمان ها داشته باشیم. در چنین شرایطی با در نظر گرفتن ایجاد استاندارد سازی ها و ابعاد فنی همچنان در پی افزایش تعداد طبقات بافت فرسوده هستیم.

توجه به ساخت واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده با مشارکت دولت و بخش خصوصی همچنین بستر سازی آن از سوی شهرداری ها برای تسهیل امورساخت مد نظر است تا با افزایش تعداد طبقات و واحدهای مسکونی در چنین جاهایی بتوان هم تعداد قابل توجه ای مسکن را در کلانشهری چون تهران ساخت و هم اینکه زمینه برای سازندگان مسکن، سرمایه گذاران بخش خصوصی و کسانی که قصد مشارکت با صاحبان ملک (در بافت های فرسوده) را دارند، آنطور که برای آنها و سازندگان صرفه ی اقتصادی، بازگشت سرمایه و ارزش افزوده مناسب داشه باشد، فراهم شود. در این راستا شهرداریها نیز به شدت پیگیر اجرای چنین طرحی هستند تا شکل اجرایی به خود گیرد.

 طرحی که اجرای آن در قالب ساخت و ساز در اماکن فرسوده است در دو بخش تصمیم گیری می شود؛ در شهرداری و خارج شهرداری (کمیسیون ماده پنج کمیسیون های عالی معماری و شهرسازی)  تا بعد از اتخاذ تصمیمات در این کمیسیون ها با تصویب شهرداری طرح ساخت مسکن در بافت های فرسوده اجرا شود. انشالله نظر کمیسیون ماده پنج کمیسیونهای عالی معماری و شهرسازی هم نسبت به این موضوع  مثبت باشد زیرا اگر این اتفاق بیفتد نقش قابل توجهی در کمک به احیا و نوسازی بافت فرسوده خواهد داشت.


نقش تراکم فروشی در قیمت تمام شده مسکن چقدر است و آیا به گرانی ها دامن میزند یا نه؟

ما اصلا چیزی به نام تراکم فروشی نداریم و تراکم فروشی چیزی است که سابقا بوده و هر کس جواز لازم و پروانه تعریف شده برای واحد ملکی خود را می‌توانسته دریافت کند و ساخت و سازش را شروع کند. به صراحت می گویم که هم اکنون ما چیزی به نام تراکم فروشی یا تراکم شناور و سیار نداریم.

انتهای پیام/