سال آینده زباله گردی در تهران نداریم

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص معضل زباله گردی در تهران گفت: کار ساماندهی آغاز شده و تا سال آینده زباله‌گردی در تهران نخواهد بود.

در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی زباله گردی  با محمدمهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یکی از معضلات اساسی در کلان‌شهر تهران بحث زباله‌گردی است. قرار بود برای رفع این معضل تدابیری اندیشیده شود. به صورت پایلوت در برخی از مناطق زباله‌گردها تا حدودی جمع‌آوری شدند. توضیح دهید چه برنامه‌ای برای جمع‌آوری سراسری زباله‌گردها از سطح شهر تهران دارید و تاکنون در کدام مناطق این کار صورت گرفته است؟

به طور کلی می‌توانم بگویم که در چند منطقه شهرداری تهران به صورت جدی ورود کرده‌ایم و زباله‌گردی در آنها وجود ندارد. در مناطق 22، 8، 12، 4 و 15 ورود کرده‌ایم و در مناطق 4 و 15 زیر 50 درصد زباله‌گرد داریم.

پشت پرده‌هایی ماجرای زباله‌گردی‌ داشت. برخی از اتباع اقدام به زباله‌گردی می‌‌کردند و عده‌ای هم هدایت آنها را برعهده داشتند. هر فرد تا 200 زباله‌گرد را ساماندهی می‌کرد و زباله‌گردهازباله ها را جمع‌آوری و می‌فروختند. زباله‌ها به مجتمعی ارسال و در گاراژهایی غیرمجاز کیلویی 2 هزار تا 1500 تومان به فروش می‌رسید.

قیمت ها در برخی نقاط شهر هم بسته به نوع مکان  متفاوت بود اما شهرداری تصمیم  گرفت این معضل را برطرف کند و برای رفع آن تدابیری اندیشید. شهر را به چند پهنه تقسیم کرده‌ایم و در هر قسمت هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. همکاری‌هایی هم با دادستانی داشته‌ایم. پلیس فراجا هم ورود کرد تا بتوانیم این معضل را برطرف وساماندهی لازم را انجام دهیم.

در منطقه‌هایی که اجازه زباله‌گردی داده نمی‌شود زباله‌گردها چه شدند؟ آیا آنها به نقطه دیگری کوچ کردند؟

95 درصد زباله گردی شبکه ای است و زیر 5 درصد به دلیل اعتیاد و مشکلات اقتصادی بر سر مخازن می روند

باید شغلشان را عوض کنند. بعضا این افراد را در خطوط پردازش استفاده می‌کنیم. اما بگذارید همین  جا نکته‌ای را بگویم که تعداد قابل توجهی شبکه در زمینه زباله گردی وجود  داشت و ما نمی‌توانیم همه این افراد را به کار بگیریم. برخی می‌گویند زباله‌گردی به خاطر مشکلات اقتصادی است که این افراد بر سر مخازن می‌روند، اما من می‌گویم 95 درصد زباله‌گردی شبکه‌ای ساماندهی شده است و زیر 5 درصد معتادین و افرادی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی پای سطل‌های زباله می‌روند.

شما گفتید که در چند منطقه تعداد زباله‌گردها تقریبا به صفر رسیده است، برای سایر مناطق شهر تهران چه برنامه‌ای دارید؟

زباله‌گردها را جمع آوری نمی‌‌کنیم بلکه شرایط را به گونه‌ای مهیا می‌کنیم که دیگر آنها نتوانند زباله‌ای پیدا کنند/ نحوه واگذاری‌ها را تغییر داده‌ایم/ زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم

با دستور شهردار تهران دیگر نگاه درآمدی به بخش پسماند نداریم. به صورت هدفمند زباله‌ گردها را از منطقه خارج می‌کنیم تا بتوانیم این معضل را برطرف کنیم. ببینید! ما زباله‌گردها را جمع آوری نمی‌‌کنیم بلکه شرایط را به گونه‌ای مهیا می‌کنیم که دیگر آنها نتوانند زباله‌ای پیدا کنند. نحوه واگذاری‌ها را تغییر داده‌ایم، زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم و به دنبال تفکیک زباله از مبدأ هستیم.

یکی از معضلات اساسی که از ادوار گذشته در کلان‌شهر تهران وجود داشت، بحث تفکیک زباله از مبدأ بود و تاکنون هم این امر به درستی انجام نشده است چه برنامه‌ای برای تفکیک زباله از مبدأ دارید؟ در این باره توضیح دهید.

یکی از موضوعات اصلی بحث تفکیک زباله از مبدأ است. در حال حاضر حدود 6 تا 7 درصد زباله‌های تهرانی‌ها در مبدا تفکیک می‌شود. باید شهروندان در بحث تفکیک زباله از مبدأ مشارکت کنند. البته عدد موجود کم است  اما با توجه به زیرساخت‌های موجود هم رقم هم قابل احترام است. ببییند! بحث تفکیک زباله از مبدأ نیاز به فرهنگسازی دارد و باید نگاه ملی به این موضوع داشته باشیم.

فقط موضوع شهرداری تهران نیست. ما یک بودجه و اعتباری برای این کار داریم. در کارگروه ملی پسماند هم بنده گفتم که باید برنامه مدون و پشتیبانی در این زمینه داشته باشیم و آموزش‌های هدفمند انجام شود. در همه کشورها آموزش‌های لازم دیده شده و همچنین باید زیرساخت‌ها برای این امر فراهم شود. البته ما اقداماتی مانند بیمه پسماند، هایپرپسماند و… را داریم.

چه زمان  دیگر شاهد حضور زباله‌گردها در تهران نخواهیم  بود؟

در 45 روز تا دو ماه آینده 11 منطقه شهر تهران از حضور زباله‌گردها پاک می شود

البته این ادعای بزرگی است ولی می‌توانم قول دهم که در 45 روز تا دو ماه آینده 11 منطقه شهر تهران از حضور زباله‌گردها پاک و یا به حداقل ممکن می‌رسد. ما در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم و ایستگاه‌های میانی تفکیک زباله از مبدأ MRF را ایجاد کرده‌ایم. تا پایان سال فراخوان خواهیم داد و سال دیگر ان‌شاءالله زباله‌گردی در تهران نخواهد بود و تمام سعی خود را در این زمینه می‌کنیم.
منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/