نماینده کارگران در شورای عالی کار

افزایش درصد مزد عملا پاسخگوی نیازهای زندگی کارگران نیست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: بهبود افزایش دستمزد در سال گذشته باعث شد تا علاوه بر تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، چرخ تولید هم بهتر به گردش درآید.

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: به طور حتم نتیجه افزایش دستمزد، بازدهی تولید است و موجب گردش چرخ‌های تولیدی می‌شود. امسال شرکای اجتماعی تصمیم‌ گرفتند که در بحث درصد ورود نکنند. وقتی هزینه زندگی کارگران بین ۱۹ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است، با چه عددی می توانیم گوشه سفره کارگران را بگیریم؟ هر چقدر بخواهیم روی درصد افزایش صحبت کنیم، مطمئنا فقط شکل این موضوع بزرگ می‌شود و گره‌ای از مشکلات کارگران باز نمی‌کند.

تاجیک اظهار داشت: امسال می‌خواهیم تغییر روش بدهیم. هر سال عددها را مطرح و هزینه‌ها را اعلام می کردیم و درخواست افزایش مناسب داشتیم ولی امسال از شرکای اجتماعی خود و دولت و کارفرمایان می‌خواهیم عددی را تعریف کنند و در نهایت مدلی را مشخص کنند برای آنکه کارگران با آن عدد چطور زندگی کنند.یعنی صفر تا صد این قضیه را تصمیم‌گیری و با آن عددی که می‌خواهند به عنوان دستمزد تصویب کنند روش هزینه کرد خانوارهای کارگری را توضیح دهند.

وی عنوان داشت: برای آنکه چرخ تولید در کشور به گردش درآید باید توان کارگر بالا برود زیرا کارگری که نتواند نیازهای اولیه زندگی را برطرف کند، قادر به استفاده از محصولات تولید دست خود یا دیگر کارگران هم نخواهد بود.

تاجیک با بیان اینکه دولت در بحث مسکن باید به کمک جامعه کارگری بیاید، ابراز امیدواری کرد: امسال در جریان تعیین دستمزد خروجی مثبتی از سوی وزیران اقتصادی دولت در شورای عالی کار دیده شود و با همفکری و مشارکت همه شرکای اجتماعی باری از دوش جامعه کارگری برداشته و دستمزد منطقی و واقع‌بینانه‌ای برای سال ۱۴۰۳ تعیین و تصویب شود.

تاجیک میانگین یک خانوار کارگری را ۳.۳ نفر ذکر کرد و گفت: دریافتی ۷ میلیون تومان شاید تنها هزینه‌های خوراکی را پوشش بدهد ولی در بحث مسکن کارگر با مشکل مواجه می‌شود چون هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها بالاست و در کنار آن هزینه‌های آموزش و تحصیل و بهداشت و درمان هم هست بنابر این از شرکای اجتماعی توقع داریم هر عددی که برای دستمزد مدنظرشان است چارچوب هزینه‌کرد هم برایش داشته باشند.