رئیس انجمن دیابت ایران:

پرمصرف‌ترین داروها در کشور داروهای بیماران دیابتی هستند

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، در سال ۱۴۰۲ مثل سال ۱۴۰۱ پرمصرف‌ترین داروهای کشور ابتدا داروهای بیماران دیابتی و داروهای بیماران قلبی و عروقی، در رتبه بعدی بودند، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۴۰ میلیون داروی متفورمین تجویز شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و ۱۵ استان کشور بالاترین مصرف را داشته‌اند.

شکور امیدی گفت: آمار ابتلا به دیابت در کشور هر سال به طرز چشمگیری در حال افزایش است و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد ایرانی‌ها به یکی از انواع دیابت مبتلا هستند، حتی سن دیابت در کشور ما آمده پایین به دوره دبیرستان و راهنمایی رسیده است. دراقع هرچقدر فشار روی مردم بیشتر شود آمار ابتلا به دیابت هم بالاتر می‌رود، دلیل پرمصرف بودن داروهای دیابت در کشور هم همین است. چون این بیماری مدام در حال افزایش است.

وی افزود:  از ۸.۵ میلیون نفر فرد مبتلا به دیابت در ایران، ۱۰ درصد یعنی حدود ۸۵۰ هزار نفر دیابت نوع ۱ دارند و بقیه به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، دیابت نوع ۲ را با ورزش، تغذیه درست، اصلاح سبک زندگی و … می‌توان کنترل کرد. برخلاف دیابت نوع ۱ که تا پایان عمر با فرد همراه است. حتی دیابت نوع ۲ را با کمک و تلفیق طب سنتی و طب کلاسیک می‌توان کنترل کرد. در طب سنتی ترکیباتی وجود دارد که می‌تواند دیابت فرد را کنترل کند. مثلا مصرف دو بار در هفته خورش بامیه یا بعضی از داروهای گیاهی، به اندازه متفورمین می‌تواند قند خون فرد دیابتی را کنترل کند.

رئیس انجمن دیابت تهران اظهار داشت: دیابت تنها بیماری‌ای است که با مدرنیته در ارتباط است. زندگی مدرن باعث کاهش آرامش افراد و افزایش استرس در آن‌ها شده است. در کشورهای مدرنی مثل انگلیس و آمریکا آمار دیابت بسیار بالا است. هرچقدر در زندگی آسایش و آرامش کمتری داشته باشید تعادل هورمونی شما بیشتر به هم می‌خورد و بیمار می‌شوید و دیابت یکی از این بیماری‌ها است، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دارو مصرف می‌کنند یا انسولین می‌زنند، اما راحت نوشابه می‌خورند. آن‌ها به اشتباه فکر می‌کنند صرفا مصرف دارو کافی است.

وی در ادامه عنوان داشت: یابت شایع‌ترین علت کوری، قطع عضو، پیوند کلیه و نارسایی کلیه، ناتوانی جنسی و طلاق است و نکته مهم‌تر این که بیشترین ارتباط را با تغذیه دارد، با تغذیه درست می‌توان به طرز زیادی قند خون را پایین آورد و مانع ابتلا به دیابت شد. بیشتر بیماری‌ها مثل هموفیلی و تالاسمی و … را با تغذیه نمی‌توان کنترل کرد اما دیابت را می‌شود. ما الان داریم شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم که تا جایی که ممکن است میزان قند خوراکی‌ها مثل کلوچه، نوشابه، کیک و … را پایین بیاورند و شیرین‌کننده استویا را جایگزین آن کنند.

امیدی در آخر اضافه کرد: آمار دیابت در یزد که استان کم‌جمعیتی است همیشه خیلی بالا است. ۲۶ درصد یزدی‌ها دیابت دارند که آمار بالایی است. علتش هم ازدواج خانوادگی است. چون یزدی‌ها معمولا خارج از خود ازدواج نمی‌کنند. ازدواج‌های درون‌خانوادگی باعث می‌شود که ژن‌هایی که در شرایط معمولی مغلوب و مخفی هستند بعد از ازدواج خود را نشان دهند.