حجت الاسلام میرتاج الدینی در گفت و گو با توداک:

قانون مالیات بر خانه های خالی باید کامل اجرا شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با توداک با تاکید بر این که قانون مالیات بر خانه های خاله باید کامل اجرا شود گفت: همین قانون اگر به طور کامل اجرا شود بسیاری از خانه‌های خالی که اجاره داده نشده نیز تعیین تکلیف می‌شود.

مشروح مصاحبه را بخوانید:

آیا از نظر فقهی می‌توان خانه‌های خالی را مصداق احتکار دانست؟

در خصوص خانه‌های خالی از نظر فقهی نمی‌توان عنوان احتکار را به کار برد ؛ چرا که احتکار موضوع خاصی دارد و در مورد کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی به کار برده می‌شود.
ناگفته نماند که بنده اطلاعی ندارم که از فقها کسی عنوان احتکار به خانه‌های خالی بدهد، اما حاکم اسلامی می‌تواند در مورد خانه‌های خالی هم قانون بگذارد کما اینکه در مجلس این قانون تصویب شده و شورای نگهبان نیز بر این قانون که مالیات بر خانه‌های خالی تاکید کرده ‌است، بنابراین همین قانون اگر به طور کامل اجرا شود بسیاری از خانه‌های خالی که اجاره داده نشده نیز تعیین تکلیف می‌شود و در بازار عرضه می‌شود و همچنین جلوی افزایش اجاره به صورت غیر منطقی و غیر اصولی هم گرفته می‌شود.

حاکمیت چه اختیاراتی درباره استفاده از خانه‌های خالی دارد؟

خانه‌های خالی باید به صورت عملی شناسایی شود چرا که برخی از این خانه‌های خالی در حد متوسط جامعه برای اجاره نیستند لذا باید تدبیر دیگری برایش اندیشیده شود، اما اساس ساخت مسکن به شکل مسکن مهر یا همان نهضت ملی مسکن انجام شود که معمولا ساخت خانه‌ها در قالب مجتمعات و شهرک‌ها صرفا برای اجاره باشد‌. کشورهای مختلف هم این موارد را دیده‌ام که خانه‌هایی با حمایت دولت اعم از ارائه‌ زمین و تسهیلات را دولت بر عهده گرفته و بخش خصوصی آن را می‌سازد که این مسکن‌ها به صورت هزار واحدی یا کمتر و بیشتر در ابعاد مختلف و در مناطق مختلف و صرفا برای کسانی که صاحب خانه نیستند به صورت اجاره‌ای در اختیار آنان قرار بگیرد.

پیشنهاد شما برای کاهش اجاره بها چیست؟

دولت امکاناتی در اختیار انبوه سازان قرار دهد اعم از زمین و تسهیلات و همچنین شرط کند که واحدهایی که می‌سازند فقط برای اجاره باشد و اصول و ضوابطی که وجود دارد رعایت شود و افراد بتوانند به مدت ۵ ساله،کمتر و یا بیشتر از این مسکن‌ها استفاده کنند و در واقع کسانی که امکان خرید مسکن ندارند در اولویت باشند.
بنابراین افرادی که فاقد مسکن هستند طبق شرایطی به این واحدهای اجاره‌ای معرفی شوند و با اجاره بهای مصوب دولت در آنجا اسکان یابند.
این راهکار در دنیا مرسوم است و اینطور نیست که همه راغب به داشتن خانه ملکی باشند اما موضوع مهم این است که سرپناه داشته باشند و با اجاره‌های معقول که توان پرداخت آن را داشته باشند بتوانند از این مسکن‌های اجاره‌ای استفاده کنند؛ و دولت هم موظف است که فضایی فراهم کند که مردم بتوانند اجاره‌های ارزان و قابل تمدید داشته باشند.