برخورد با کشف حجاب؛ «ما زبان جوانان را نفهمیده‌ایم»

توداک- هر روز در مورد موضوع حجاب و حواشی آن، ماجرایی تازه شکل می گیرد و سیل نظرات و پیشنهادات، بی امان در حال سرازیر شدن است.

آینده این مساله اجتماعی روز، چه خواهد شد؟ برخوردها با مخالفان چگونه باید باشد؟ موافقان چه رویه ای را باید پیش بگیرند؟ علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روان شناس اجتماعی هم نظرات خود را دارد.

 

آقای دکتر شریفی یزدی! به نظر شما برخورد نظام با کشف حجاب و آنهایی که در این مسیر حرکت می کنند، چه باید باشد؟

یکی از مهمترین عواملی که باعث شده امروز وضعیت حجاب اینگونه شود این است که ما زبان جوانان را نفهمیده ایم و اعتراضات خرد و ریز آنها را در جای و زمان خودش درک نکرده ایم.

مشاهدات عینی نشان داده است که الزام حجاب تا به حال نتیجه‌ی عکس داشته است در چهل ساله اخیر دائما براساس ایدئولوژی و نظر برخی از افراد به مردم فشار وارد شده و شرایط جامعه نشان داده با برخورد خشونت‌آمیز و قهری با مسائل همچون بدحجابی نمی‌توان مشکلی را حل کرد و بعد  از انقلاب به جای پیشرفت در حجاب شاهد ریزش هرساله با حجاب ها و افزایش شل حجاب ها بوده ایم.

در سالیان اخیر شیوه برخورد فیزیکی با افرادی که تحت عنوان بدحجاب، بی‌حجاب یا کم‌حجاب از آن‌ها یاد می‌شود، نشان داده که این روش‌ها نتیجه‌بخش نیست و نظام باید از شکست اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزاتی همچون ویدیو و ماهواره در دهه 80 درس بگیرد چرا که با اجبار نمی شود قانونی را به مردم تحمیل کرد.

در صورت اتخاذ هریک از سیاست های قهری یا تمساحی؛ رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده را چطور پیش بینی می کنید؟ رفتار سایر گروه های اجتماعی آیا قابل گمان است به نظر شما؟

باید سبک زندگی جوانان را به رسمیت بشناسیم چرا که با شرایط فعلی روند حجاب در سال های اینده بدتر از امروز خواهد شد و باید به این موضوع نگاه واقع بیناننه داشته باشیم و باید ما سبک‌های مختلف زندگی را به رسمیت بشناسیم صرفا قبول کردن یک شیوه از  زندگی و اصرار ورزیدن بر آن علی رغم اینکه بخش بزرگی از جامعه با آن مخالف است ما را به جایی نمی‌رساند.

برخی فکر می کنند و تصور  این را دارند که اگر حجاب اختیاری شود برهنگی بوجود می آید، تاریخ نشان داده زنان ایرانی دنبال برهنگی نیستند ذات دختران و زنان ایرانی با حجاب عجین شده حتی روزگارانی که حجاب نبوده از عکس‌ها و نقاشی‌های روی دیوار مشخص است که زنان ایرانی همیشه حجاب داشتند الان هم اگر حجاب اجباری نباشد قاعدتا آنها لخت بیرون نمی‌آیند چه بسا حجاب را بهتر رعایت کنند.

قطعا اگر حجاب اختیاری شود حداقل شش ماه برخی تندروی ها صورت می گیرد اما به مرور زمان مثل استفاده از ماهواره و ویدیو این موضوع عادی می شود و حتی به نظرم بعد از اختیاری کردن حجاب سال به سال تعداد باحجاب افزایش می یابد.

شریفی یزدی با بیان اینکه ما در خصوص با حجاب نیاز به فرهنگسازی و اقناع داریم، افزود: مهمزیرساخت‌ها ابتدا باید فراهم شود و هماهنگی بین همه ارکان و نهادها در رابطه با حجاب و عفاف صورت بگیرد؛ یعنی کار فرهنگی انجام گیرد. درواقع، ما در این رابطه به فرهنگسازی و اقناع نیازمندیم.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir