کسوت در عسرت| با حجاب هم خوشتیپ و زیبا به نظر می‌رسیم؟ تحلیل کارشناس

توداک- اگرچه در سال‌های اخیر تولید پوشاکی با هویت ایرانی و اسلامی گسترش روزافزونی داشته اما بخش عمده این تولیدات تنها بخش خاصی از جامعه را در بر می‌گیرند و بخش بزرگی از نسل جوان هیچ آشنایی با تولیدات ایرانی_اسلامی صنعت پوشاک ندارند.

در این میان، پوشش متعارف، از چالش های بزرگی است که تولیدکنندگان و فعالان حوزه پوشاک با آن درگیر هستند. نغمه عزیزی معتمد، کارشناس و یکی از تولید کنندگان صنعت پوشاک درباره ویژگی های پوشش متعارف می گوید: من معتقد هستم که حجاب در حین پوشیدگی باید زیبا هم باشد و یکی از اهدافم برای ورود به این عرصه همین مسئله بود که نشان دهم می‌توان با داشتن حجاب هم خوشتیپ و زیبا به نظر رسید. در واقع باید حجاب به شکلی باشد که موجب تکثیر آن شود نه دلزدگی مردم، به همین خاطر در طراحی پوشاک تمام تلاشم را می‌کنم که در کنار رعایت حجاب، زیبایی هم دیده شود.

با توجه به سیاست ها و سرمایه گذاری هایی که سازمان ها و ارگان های مختلف در مورد پوشاک معیار و مورد توجه خود، خرج کرده اند، نظرات انتقادی بسیاری وجود دارد که نشان دهنده عدم موفقیت آنها در این عرصه است. عزیزی معتمد، در این باره معتقد است: به نظرم بخشی از دلایل عدم موفقیت حاکمیت به افراط و تفریط در بخش‌های مختلف بر می‌گردد به طور مثال در دهه‌های 60 و 70 لباس فرم مدارس تنها از 4 رنگ خاص تشکیل می‌شد و حتما باید رنگ‌های تیره برای لباس فرم مورد استفاده قرار می‌گرفت، زیاده‌روی در هرچیزی باعث دلزدگی مردم می‌شود.

اما این سوال مطرح می شود که نهادهای فرهنگی تا چه اندازه در علاقه‌مند کردن نسل جوان به استفاده از پوشش ایرانی_اسلامی موفق عمل کرده‌اند؟ پاسخ این کارشناس حوزه پوشاک چنین است: نهادهای فرهنگی در تبلیغ و گسترش پوشاک ایرانی_اسلامی عملکرد ضعیفی دارند و در واقع می‌توانم بگویم درحال حاضر فقط در مزون‌ها می‌توان لباس پوشیده دید و اکثر بوتیک‌ها و مغازه‌داران حاضر به فروش لباس‌های بلند نیستند و فقط لباس‌های کوته را عرضه می‌کنند چون سلیقه مردم لباس‌های کوتاه را می‌پسندد و به شکلی لباس‌های بلند از بورس خارج شده است. از طرف دیگر رسانه‌های فرهنگی همیشه افراد بدبخت و معتاد را چادری نشان می‌دهند اما قشر پولدار و تحصیل کرده اکثرا مانتویی به تصویر کشیده می‌شود و این تصویر غلطی که از حجاب ساخته‌ شده، باعث می‌شود تا گرایش و علاقه مردم به حجاب کاهش یابد و اکثر تولیدی‌ها به تولید مانتوهای کوتاه رو آورده‌اند و پوشاک بلند فروش نمی‌رود.

نسل جوان هم در سال های گذشته، نشان داده است که علاقه بسیاری برای انتخاب نوع پوشش خود دارد و در این باره هم، ماجراهای مفصلی در سطح جامعه به وجود آمده است. عزیزی معتمد درباره گرایش این نسل به پوشش هایی که موسوم به ایرانی- اسلامی است، و عدم توفیق های لازم حاکمیت، توضیح می دهد: نمی‌دانم واقعا دلیل این امر چیست، شاید بتوان دلیل آن را در افراطی‌گری دید و اینکه بسیاری از ارگان‌ها و نهادهای جامعه اعتقاد دارند که رنگ لباس حتما باید تیره باشد تا جلب توجه نکند اما این رویکرد درست نیست.

با وجود آنکه تولیدکنندگان و طراحان بزرگی در صنعت پوشاک ایرانی_اسلامی فعال هستند اما نسل جوان آشنایی چندانی با برندهای مختلف حجاب ندارند. از این فعال حوزه پوشاک درباره موانع تبلیغ و اطلاع‌رسانی دقیق در این حوزه پرسیدیم. او می گوید: بخشی از موانع تبلیغ پوشاک ایرانی_اسلامی به مشکلات مالی بر می‌گردد به طور مثال برای تبلیغ در فضای مجازی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک معمولی به راحتی می‌توانند جلوی آینه عکس بگیرند اما ما چون برند حجاب هستیم و باید مورد خاصی را رعایت کنیم، برای هر جلسه عکاسی مبالغ بالایی را باید پرداخت کنیم. اگر ارگان‌های مربوط می‌توانستند مکان و مدل در اختیار ما بگذارند، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کرد. از طرف دیگر برای گرفتن غرفه و عرضه کار در بسیاری از نمایشگاه‌هایی که در حوزه حجاب برگزار می‌شود، باید مبالغ زیادی پرداخت کنیم، در حالی که اگر حمایت لازم از ما انجام شود، قطعا بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم.

با این توضیحات، این سوال مطرح است که اصلی‌ترین دغدغه تولیدکنندگان پوشاک ایرانی_اسلامی چه چیزی است؟ این کارشناس بر این باور است که ما بیش از هر چیز به فضایی برای عرضه نیاز داریم، وگرنه در زمینه مالی همیشه حمایت‌هایی از طرق وام صندوق کارآفرینی صورت گرفته است؛ البته وام صندوق کارآفرینی هنوز به دست ما نرسیده و پیگیر دریافت آن هستم، با این وجود اگر فضایی برای عرضه کار مهیا شود، خیلی مفید خواهد بود.

تولید شده در تحریریه toudak.ir