معضل مدیریت؛ «باور به جوانان و توانایی آنها در بسیاری از مسئولان کشور به‌وجود نیامده است»

توداک- اگر نیم نگاهی به تاریخچه چهل، پنجاه سال گذشته بیندازیم، می بینیم که حضور جوانان در همه عرصه های مهم اجتماعی، حیاتی بوده است. انقلاب، جنگ، تولید، فناوری، انتخابات و بسیاری حوزه های دیگر، مدیون نفس گرم جوانان است.

اما کاروان انقلاب اسلامی با گذر از دشواری های بسیار، به نظر می رسد که جوانان را دائما به انتهای صف هدایت می کند و فرصت خودنمایی و تجربه به آنها داده نمی شود.

ایمان محمدی نرگسی، دبیر شبکه جهادی وزارت ورزش و جوانان یکی از جوانانی است که از این شرایط گلایه مند است.

 

آقای محمدی! به اعتقاد شما یک مدیر شایسته و لایق برای انتخاب در دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

درخصوص موضوع شایسته گزینی در مدیران یک سند جامع داریم که همان بیانیه گام دوم انقلاب است که ذیل آن رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت تاکید کردند که جوانان باید سکاندار مدیریت کشور باشند اتفاقا شاخصه‌هایی هم برای جوانان مومن انقلابی نام بردند که به عنوان شاخصه‌های کامل و جامعی برای مدیریت کلان کشور است. در بحث شایسته گزینی مسلما ابعاد تحقیقی _ علمی و اعتقادی از جمله وابستگی به آرمان‌های انقلاب اسلامی، دلبستگی به پیشرفت و آبادانی کشور و انگیزه برای انجام کار مهم است. متاسفانه ما در مدیریت کشورمان می‌بینیم که به این شاخصه‌ها اهمیتی نمی‌دهند یا جوانانی مشغول به کارهای مدیریتی می‌شوند که فیلترینگ‌های لازم را رد نکرده‌اند.

 

تعهد و تخصص چقدر در انتخاب یک مدیر لایق اهمیت دارد؟ به اعتقاد شما مدیران کشور ما چقدر پایبند به این دو خصیصه هستند؟

یکی از ویژگی‌هایی که در انتخاب مدیران دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی باید حتما درنظر بگیریم این است که فرد مورد نظر روحیه جهادی، کار و تلاش را به معنای واقعی کلمه داشته باشد. نکته مهم دیگر این است فردی که به عنوان سکاندار قرار می‌گیرد باید دارای تخصص و تعهد باشد درواقع این دو مورد جزء الزامات است. اگر یک مدیری تعهد داشته باشد اما متخصص نباشد به مجموعه زیرنظر خود خیانت خواهد کرد یعنی تخصص و تعهد مکمل یکدیگر هستند.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان چقدر به جوان گرایی و انتصاب مدیران خلاق کمک کرده است؟

از سال 1357 تاکنون شعار جوان گرایی و جوان سازی دولت‌ها، مجلس و دستگاه‌های اجرایی بسیار سر دادیم اما در عمل چیزی ندیدیم شاید نقاطی، گوشه و کناری یک فردی به عنوان مدیر این کار را کرده باشد اما عزم راسخی برای جوان سازی کشور و استفاده از جوانان پرریسک و چابک وجود نداشته است البته قانون منع بکار گیری بازنشستگان تصویب شد تا جلوی این اتفاقات را بگیرد و باعث شود بدنه کشور پر از جوانان شود اما عملا این قانون کمکی به حضور جوانان مومن، انقلابی، متخصص و کاربلد نکرد. حضرت امام تاکید داشتند جوانان باید سکاندار مدیریت باشند و همان زمان هم انقلاب به دست جوانان رقم خورد و پس از آن 8 سال در دفاع مقدس این جوانان بودند که جنگ را مدیریت کردند و اوضاع اقتصادی کشور را به خوبی پیش بردند و از بحران‌ها عبور کردند.

 

به نظر شما بحران مدیریت در کشور ما کجاست؟

متاسفانه بعد از جنگ افرادی که سال‌ها خودشان در دوران جوانی سکاندار بودند، راه را برای جوانان باز نکردند میزهای خود را به دست جوانان نسل بعد از انقلاب ندادند. یکی از الزامات این است که مدیران فعلی داده‌ها، تجربه و روحیه جهادی خود را به نسل‌های بعدی انتقال دهند اما عملا این اتفاق رخ نداده است و این خلاء به شدت در مدیریت کشور حس می‌شود.

 

اینکه از جوانان متخصص فقط به عنوان مشاور استفاده می‌شود، درست است؟ پیشنهاد شما به مدیران فعلی چیست؟

یک بخشی از مشکل ما مربوط به عدم اعتماد به جوانان است. هنوز هم در کشور ما جوان را به عنوان یک مشاور می‌بینند درصورتی که باید آنها را در جایگاه مدیریتی دستگاه‌های دولتی ببینیم. هنوز که هنوز است بحث‌هایی مطرح می شود که جوانان باید در جایگاه مشاور و دستیار بکار گرفته شوند چون کوله بار تجربه آنها کامل نشده است درحالی که یک جوان باید مدیر اجرایی باشد و آن افراد در سمت مشاور قرار گیرند. این عدم جابجایی باعث شده مشکلات فراوانی درکشور به وجود بیاید.

 

و سخن پایانی…

باور به جوانان و توانایی آنها در خیلی از مسئولین کشور به وجود نیامده است و آنها جمله ما می‌توانیم جوانان را باور نکرده‌اند. طی این سال‌ها جوانان ایرانی در حوزه‌های  علمی، پزشکی، دانشگاهی، صنعتی، هنری و… صاحب رتبه‌های برتر شده‌اند اما همچنان مسئولین در سپردن کار به آنها کوتاهی می‌کنند و از این افراد بااستعداد و باخلاقیت هیچ استفاده‌ای می‌کنند.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir