چالش حجاب؛ «ایستادن مقابل خواست جامعه مانند شناکردن در خلاف جریان آب است»

توداک- گفت وگو درباره معضلات و مسائل جامعه، بهترین راه برای رسیدن به راه حل های اثرگذار و راهگشا است. مساله حجاب نیز، یکی از آنهاست.

سعید اقبالی وکیل دادگستری به فراخور تخصص و شغل خود، راه حل یکی از مهم ترین مسائل امروز جامعه یعنی حجاب را از منظر حقوقی ارائه کرده است.

 

آقای اقبالی! از نگاه شما با توجه به شرایط موجود، برخورد نظام با کشف حجاب چه باید باشد؟

بهترین گزینه را آزادی می دانم.

نظرم این است که با توجه به این که ایستادن در مقابل خواست جامعه مصداق خلاف جریان آب شناکردن است و هیچ نتیجه ای نخواهد داد و لاجرم اتفاق خواهد افتاد، برای جلوگیری از عواقب اجتماعی بهتر است که جامعه و قانونگذار به سمت آزادی برود؛ چرا که چاره ای جز این وجود ندارد و این نظر شخصی و حقوقی من است.

کشف حجاب جرم است و از منظر حقوقی جرم رفتاری است که خلاف شئونات اجتماعی باشد اما وقتی جامعه کم کم عملی را می پذیرد، این موضوع اساسا بحث زیرپاگذاشتن قواعد اجتماعی و جرم بودن نیست، چرا که با پذیرش اجتماعی به مرور کمرنگ می شود. همچنان که قواعد بسیاری داریم که عملی را جرم دانسته اند اما به مرور متروک شده اند.

در صورت اتخاذ سیاست قهری رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده چه خواهد بود؟

برخورد تشدید می شود و برخورد قهری طرف مقابل را هم به واکنش تندتر وامی دارد و جری تر می شود. در نتیجه حاصل رویکرد قهری برخورد شدیدتر بین دو طرف خواهد بود.

در صورت اتخاذ سیاست تسامحی رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده چه خواهد بود؟

آنچه جامعه انتخاب می کند بهترین چیز است. قسمتی از بحران حاضر نتیجه مقابله با سخت گیری حکومتی نسبت به موضوع حجاب است. در صورت برخورد تسامحی شاید جامعه خود روشی معمولی را مانند بسیاری از کشورهای اسلامی انتخاب کند که هردو حالت را دارد یعنی در سایر کشورهای مسلمان عده ای کثیر حجاب را رعایت نمی کنند و کسی برخوردی با آنان نمی کند و برعکس. در حالت آزاد گذاشتن مردم همه مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند و هرکس می تواند انتخاب کند.

قسمتی از این اتفاقات تظاهری است برای مقابله با برخورد حکومتی و شاید اساسا اگر آزادی وجود داشت این جریانات به این سمت نمی رفت.

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir