مساله شایسته‌گزینی مدیران؛ «برخی دست رد به هیچ پست مدیریتی نمی‌زنند»

توداک- رسیدن به یک کشور پیشرفته و سرآمد، بدون مدیران شاخص و کاربلد، امری محال است. بنابراین می باید که در این زمینه، نگاهی موشکافانه و پر از حساسیت داشت.

با این حال، هنوز دعوا بر سر معیارهایی است که یک مدیر باید داشته باشد. آیا جوان باشد بهتر است؟ آیا باتجربه باشد بهتر است؟ تخصص مهم تر است یا تعهد؟ و سوالاتی از این دست که هنوز به پاسخ واحد یا نزدیک به هم، دست نیافته است.

رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در این باره نکاتی را از نگاه خود مطرح می کند.

 

 

به اعتقاد شما یک مدیر شایسته و لایق برای انتخاب در دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

درخصوص ویژگی مدیران لایق و توانمند باید تعدادی شاخصه رعایت شود. افرادی که به عنوان مدیر گزینش می‌شوند اول باید علم و تخصص لازم را در آن حوزه مورد نظر داشته باشند طبیعتا افرادی که تخصص ندارند نمی‌توانند در مباحثی که می‌خواهند مدیریت کنند موفق شوند بنابراین باید حتما تخصص لازم را در آن حوزه داشته باشند. فرد مدیر باید علاوه بر تخصص، تعهد لازم را نسبت به پستی که قرار است بگیرد نیز داشته باشد برخی از مدیران را در دستگاه‌های مختلف می‌بینیم که تخصص دارند اما تعهد به خرج نمی‌دهند. از افرادی که گزینش می‌شوند باید حتما سوالاتی پرسید تا متوجه شویم آنها می‌توانند برای انجام وظایف محوله تعهد دهند یا خیر؟! تعدادی از افراد هم هستند که تخصص و تعهد دارند اما محبوبیت و مقبولیت ندارند. اینگونه افراد یا باید نسبت به تغییر رفتار خود اقدام کنند یا در آن پستی که قرار می‌گیرند شاخصه‌هایی که در بحث محبوبت یک مدیر مطرح است و کارمندان انتظار دارند، رعایت کنند.

تخصص چقدر اهمیت دارد؟ دستگاه‌ها و نهادهای ما چقدر از عدم تخصص مدیران آسیب می‌بینند؟

شهید چمران می‌فرمایند تقوا از تخصص لازم‌تر است؛ آن را می‌پذیرم اما می‌گویم کسی که تخصصی ندارد و کاری را می‌پذیرد بی‌تقواست. متاسفانه تعدادی از افراد هستند هر سمت و جایگاهی را پیشنهاد بدهیم قبول می‌کنند مثلا بگوییم مدیرکل فرهنگی می‌گویند بله، بگوییم اقتصادی، اجتماعی و… می‌گویند بله درواقع به هیچ پست مدیریتی دست رد نمی‌زنند و فقط می‌خواهند مدیریت کنند طبیعتا در این شرایط وقتی مدیر تخصصی ندارد موفق هم نخواهد شد.

 

مدیران فاقد خلاقیت که حاضر نیستند صندلی خود را به جوانان دهند چقدر به کشور آسیب می‌رسانند؟

 

ما باید افرادی که فقط دنبال پست و مقام هستند را شناسایی کنیم. در دوران دفاع مقدس عزیزانی را داشتیم که هرچقدر اصرار می‌کردند در مدارج بالاتر فرمانده گردان، لشگر و… شوند قبول نکرده و امتناع می‌کردند باوجود اینکه لیاقت داشتند و می‌توانستند مدیریت کنند درواقع آنها وجدان کاری لازم را داشتند و فکر می‌کردند از خودشان افراد شایسته‌تری وجود دارد که می‌توانند در آن سمت قرار گیرند اما برخی مدیران وجدان کاری ندارند و فقط می‌خواهند پشت صندلی مدیریت بنشینند. ما باید مدیران را از میان افرادی انتخاب کنیم که دلبسته و وابسته به پست و مقام و مال نباشند بلکه از افرادی باشند که واقعا می‌خواهند خدمت کنند و به مردم به چشم خانواده خود نگاه کنند. شهید بهشتی می‌گویند ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت، واقعا باید دنبال چنین افرادی باشیم که شاخص‌ها و معیارهای لازم را داشته باشند نه اینکه وابسته به جناح، گروه و افراد خاصی باشند که فقط صندلی‌ها را اشغال کنند و ضرر آن برای کل جامعه باشد.

 

به اعتقاد شما جوان گرایی چقدر در شایسته گزینی مدیران اهمیت دارد؟ چگونه باید از ظرفیت جوانان متخصص و تحصیلکرده که اتفاقا تجربه زیادی هم ندارند استفاده کرد؟

 

مشکل اساسی ما در سطح کشور این است که عرصه را برای جوانان تنگ کردیم. اگر بتوانیم بستری فراهم کنیم که جوانان بیایند عرض اندام کنند قطعا کشور پیشرفت خواهد کرد. ما یک طرحی را راه اندازی کردیم به نام طرح مدیران جوان به این صورت بود که جوانان براساس تخصص خود یک روز در کنار مدیرکل دستگاه‌های مختلف قرار می‌گرفتند و مدیریت می‌کردند. ما باید بستری را فراهم کنیم تا افرادی که توانمندی تخصص دارند بکار گرفته شوند. دوران دفاع مقدس باید برای ما بهترین الگو باشد. تعدای از فرماندهان، پیشکسوتان و افرادی را داشتیم که چندین سال فرماندهی کرده بودند اما با ورود فرمانده جوانی مثل سرلشگر باقری درکنارش قرار گرفتند و به آن افتخار کردند. پس می‌شود به جوانان میدان داد و بستری را فراهم کرد برای رشد و شکوفایی آنها مشروط براینکه در حوزه‌های مختلف از تخصص، تجربه و داشته‌های مدیران  قبلی استفاده کنیم اما در کنار آن بستری را برای مدیران جوان به وجود بیاوریم.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری تعدادی از افراد هستند چندین سال در پست‌هایی فعالیت دارند و الان هم انرژی لازم برای انجام کارهای مدیریتی را دارند بنابراین نباید آنها را کنار گذاشت بلکه باید از ظرفیت آن ها استفاده کرد. باید در دستگاه‌های مختلف مجموعه‌ای  از افراد باسابقه را جمع کنند تا از مدیران جوان حمایت کنند و به عنوان مشاور در کنار آنها قرار گیرند بنابراین نباید از افرادی که توان و انرژی دارند، گذر کرد.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir