برخورد با کشف حجاب؛ «هرگز در نزد ائمه و بزرگان دین کسی را ندیده‌ام که به علت نداشتن حجاب عقوبت شده باشد»

توداک- ماجرای حجاب و قضایای مربوط به آن که در چند ماه گذشته، تمرکز جامعه را از آن خود کرده است، همچنان محل بحث و مناقشه است و سرمنزل مقصودش، ناپیدا.

البته پرداختن به این موضوع و همه مسائل اجتماعی بحران زا، با هم اندیشی و نظرسنجی از نخبگان حوزه های اجتماعی، راه به جاهای هموار و امن خواهد برد که خوشبختانه شرایط اش در کشور، امروز مهیاست. محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری هم در این باره نکته های اثرگذاری مطرح کرده است.

 

جناب آقای دادخواه! برخورد نظام با کشف حجاب چه باید باشد؟

باتوجه به این که قانون اساسی صراحتا بر این موضوع پای می فشارد که باید در چهارچوب شرع باشد در هیچ کجا از چهارچوب شرع  چه در تاریخ اسلام چه در نظر فقها و چه در مصلحت اجتماعی این نیست که دولت مبادرت به اجبار در خصوص بودن حجاب کند. اگر تاریخ اسلام را بنگرید هرگز در نزد ائمه و بزرگان دین کسی را ندیده ام که به علت نداشتن حجاب عقوبت شده باشد.

از این مهمتر، بزرگترین علمای حاضر مانند آیت الله سیستانی، آیت الله نجفی مرعشی اصولا اعتقاد دارند که نباید با توجه به اصل مسلم لا اکراه فی الدین (لا اینجا لای نفی جنس است و این بحثی خاص است که اگر در جایی بیاید آن مورد کلا نفی می شود) دولت نباید به این موضوع متوسل شود.

فارغ از این موارد با توجه این که ما این موضوع را در هیچ کدام از دیگر کشورهای اسلامی نمی بینیم باید متوجه باشیم که این اجبار بر حجاب نه یک سنت که یک بدعت است. آیا در عربستان سعودی به این موضوع مباردت می شود؟ در عراق این گونه است؟ اگر به جده بروید می بینید که نیمی از شهر نه تنها بی حجاب هستند بلکه عرف پوشش دیگر کشورها را هم ندارند. پاکستان و هند و دیگر کشورهای مسلمان هم از این دست هستند لذا این رفتار کاملا یک بدعت است. به خصوص این که آیت الله عظمی منتظری نظری داشتند (زمانی که به شخصه در منزل ایشان حضور داشتم این را فرمودند) مبنی بر این که اصولا اگر اکثریت جامعه امری را نپسندند نباید بر مبنای آن رفتار کرد.

از این ها گذشته دولت چه ترفندی دارد جز این که با استناد به این رفتار دودستگی ایجاد می کند؟ نقاق ایجاد می کند. ضمن این که می دانیم در باغ هایی که خارج از شهر هستند و در مجالس عمومی کلا این الزام حجاب رعایت نمی شود. اگر واقعا الزام به موارد شرعی مدنظر باشد غیبت که بالاتر از زناست چرا تعقیب نمی شود؟ چرا دروغ تعقیب نمی شود؟ این موارد صراحتا در شرع ذکر شده است و اموری است که در آن جای تردید نیست اما در وجود و حدود و ثغور حجاب گفت وگو بسیار است. لذا اگر واقعا دولتمردان در پی اصلاح جامعه، و عمل به شرع هستند نباید به حجاب اجبار کنند.

 

در صورت اتخاذ سیاست قهری رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده چه خواهد بود؟

افراد را جری می کند. این را من می گویم که از خانواده ای مذهبی و نوه آیت الله چهارسوقی هستم. در مترو خانمی به یک بی حجاب توهین کرد و تمام مترو (با حجاب و بی حجاب) حرفهای زشتی به آن فرد توهین کننده زدند. چرا دولت باید به این جنجال دامن بزند؟ اگر اجبار به بی حجابی بد است همانقدر اجبار به با باحجابی هم مفید نیست.

در صورت اتخاذ سیاست نسامحی رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده چه خواهد بود؟

ما باید جامعه را آزاد بگذاریم که مردم خودشان تصمیم بگیرند. البته که در صورت تسامح در مدت زمانی کوتاه شاهد رفتارهای اغراق آمیزی هستیم اما مهم نیست و در نهایت آرام می شود مانند فنری است که به شدت روی آن فشار داده باشید و زمانی که دستتان را برمی دارید ممکن است تا نزدیک سقف جهش پیدا کند اما آن فنر هم در نهایت در گوشه ای در حد خود خواهد نشست. این هم بازتاب رفتار غلط گذشته است در فرهنگ عرب قاعده ای است که می گویدالانسان حریص الا ممنوعه

در شرایط حاضر به دلیل عدم توانایی دولت در رفع مشکلات معیشت عادی و روزانه مردم، گرانی افسارگسیخته، عدم نظم و نسخ درست در روابط اداری، وجود رانت و هزران مورد دیگر که مردم از آن افسرده و پژمرده و دلمرده هستند تنها جایی که می توانند اعتراض خود را اعلام کنند از طریق حجاب است. ما باید اجازه دهیم که مردم در این حد آزاد باشند همانطور که در دیگر کشورهای اسلامی هم چنین اجباری را نمی بینید. در نتیجه با توجه به عرف که در حد نص فقه شیعه و امامیه هست باید اجازه دهیم حجاب آزاد باشد و هرکس به گونه ای که مایل است به آن اقدام کند.

در زمان شاه خود خانم ها عموما در شهر قم و مشهد با چادر می رفتند. همسر برادر من بی حجاب بود و مادر من به شدت با حجاب بود و این دو با هم بیرون می رفتند؛ هردو هم نماز می خواندند و ایرادی به هم نمی گرفتند. خود پیامبر می گوید که لکم دینکم ولی الدین. خداوند به پیامبرش می گوید که تو سلطه نداری و وکیل نیستی حالا چطور ما این گونه رفتار می کنیم؟ از نظر شرع، مصلحت اجتماعی و حفظ جامعه و زیست مسالمت آمیز باید حجاب آزاد شود ضمن این که همه مسلمان نیستند (مسیحی و یهودی و …) و این حجاب اجباری یک بدعت ناهماهنگ با جامعه است.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir