«حاکمیت ۳۰درصد و مردم ۷۰ درصد در مساله مشروبات الکلی مسوولیت دارند»؛ نظر یک رییس پاسگاه

توداک- طبیعی است که در زندگی امروز، هر ماجرایی که به وجود می آید با فضای مجازی ارتباط دارد. دشمنان هم بی کار نیستند. اما مسوولیت ما در جایگاه مسوول یا شهروند چیست؟

نمی شود فضای مجازی را کامل کنار گذاشت یا آن را به شدت محدود کرد، چرا که بسیاری از کسب و کارها و معیشت ها، به آن گره خورده است. ضمن آنکه حجم بالایی از اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه نیز از این طریق صورت می گیرد و در ارتقای فرهنگ، حضورش حیاتی است. موضوع دشمن هم که حرف تازه ای نیست. در واقع بی عملی دشمن، عجیب و غیرقابل باور است و اصلا کار او در قبال ما، همان عمل اوست که تخریب و تهدید است. می ماند مسوولیت ما؛ همه ما. در مورد رشد روزافزون مصرف مشروبات الکلی همه این مسائل دخیل است و قابل بررسی. سرهنگ تمام محمدحسین مولادوست؛ رئیس کلانتری ۱۱ شهرستان شاهین دژ در استان آذربایجان غربی در این باره نظرات کارشناسی دارد.

 

دلایل عدم موفقیت نظام در رشد روزافزون مشروبات الکلی در میان جوانان را چه می دانید؟

تهیه و تولید راحت مشروبات الکلی در پشت مرزها خصوصا در کشور ترکیه و ترغیب قاچاقچیان به وارد کردن مشروبات به ایران با دادن جوایز و امتیازهای خاص و حتی بیمه نمودن بار قاچاقچیانی که در پوشش وارد کردن کالا به وارد کردن مشروبات الکلی اشتغال دارند. ضمن اینکه همچنان که مقام معظم رهبری در مورد ولنگاری فضای مجازی اشاره کردند، در این مورد هم بدون شک فضای مجازی اثرات مخرب را به صورت زایدالوصفی گذاشته است.

 

اثرات مخرب از طریق فضای مجازی به چه صورتی بوده است؟

ولنگاری فضای مجازی و تولید کلیپ های با سرو مشروبات توسط افراد به اصطلاح مهم و متنفذ و ترغیب قشر جوان به مصرف مشروبات از عمده این مسئله است. این افراد با سرو مشروبات الکلی و حین مصرف آن در واقع نمایش قدرت می دهند و یکدیگر را که در واقع شاخ اینستاگرامی هستند، تهدید به رویارویی های بعضا مرگبار می کنند. پلیس در  مقابل این افراد باید با قاطعیت وارد عمل شود.

 

بیکاری جوانان را تا چه اندازه در این فضا موثر می دانید؟ آیا حاکمیت می تواند با ریشه کن کردن معضل بیکاری به این بحران اجتماعی پایان دهد؟

افزایش بیکاری و با توجه به سود سرشار فروش مشروبات از عمده ترین گرایش جوانان به فروش و مصرف زیاد مشروبات الکلی است. سود سرشاری که از عایدات و خرید و فروش مشروبات الکلی حاصل می شود، هر کسی یا هر خلافکاری را می تواند به طمع بیندازد.

 

آیا دسترسی به دانه درشت هایی که در کار فروش و مراودات در این زمینه هستند، کار را برای برخوردکنندگان سخت کرده است؟

عدم دسترسی به دانه درشت های قاچاق مشروبات و برخورد قاطع با دانه درشتان و فرار از مجازات به دلیل تمکین مالی و دارای روابط قوی متاسفانه از مهم ترین دلایل بروز و ظهور این کالای مصرفی مخرب است.

 

در مواردی دیده شده که فروشندگان و عمده فروشان علاوه بر سود حاصل از این کار خود به تبلیغ علیه نظام می پردازند و آن را کاری عادی در جامعه جلوه می دهند؟

بله کاملا درست است؛ برخی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در حین اجرای برنامه های خود، مخصوصا برنامه هایی که جنبه اجتماعی یا ژانر اجتماعی دارد، کاملا در راستای تبلیغ سرو مشروبات الکلی سیاست گذاری کرده و می کنند.  در اینجا کار رسانه های داخلی، بالاخص صدا وسیما بسیار خطیر است و باید رسالت خود را در تدوین و تبیین برخی برنامه ها در راستای مضرات اجتماعی و خانوادگی آن ایفا کنند. القاء به برخی افراد توسط شبکه های مجازی مبنی بر اینکه  یکی از اقدامات ضد نظام و اسلام  مصرف مشروبات الکلی است، از عمده سیاست گذاران های کلان رسانه ای دشمنان محسوب می شود‌.

 

در بروز و ظهور مصرف مشروبات الکلی و مضرات ناشی از آن، حاکمیت تا چه اندازه کم کاری کرده است؟

دولت و حاکمیت تقریبا ۳۰ درصد در این خصوص مسوولیت و نقش دارند و۷۰ درصد نقش مردم  به  گرایش و تمایل  به مصرف مشروبات الکلی متصور است و تا زمانی که در خصوص مضرات وخطرات مصرف مشروبات (اعتیاد، جرایم خشن، تصادفات فوتی و جرحی و…) اطلاع رسانی نشود و مردم در این خصوص آگاه نشوند نمی توان کاری کرد.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir