مشکل الکل؛ نسل ناشاد

احمد دُرّانی* 

شواهد حاکی از آن است در سال‌های اخیر میزان مصرف مشروبات الکی در بین نوجوانان، جوانان و سایر اقشار جامعه افزایش پیدا کرده است.

دلیل این امر، آن است که متأسفانه جامعه به دلیل عدم توجه نیروهای ذی‌ربط به سمت بی‌بندوباری تمایل پیدا کرده است در حال حاضر شاهد رواج بی‌حجابی، مصرف مشروبات الکی، بی‌بندوباری و غیره در جامعه هستیم.

از طرفی قشر جوان رها شده اند. زمانی که کار فرهنگی در مدارس، دانشگاه و غیره صورت نمی‌گیرد این قشر هم به پیروی از همسالان خود به سمت مصرف مشروبات الکی گرایش پیدا می‌کنند. همچنین عدم برگزاری برنامه‌های شاد، گسترش نشاط، امید آفرینی در بین جوانان هم در این خصوص بی‌تأثیر نبوده است. در ضمن بیکاری به‌عنوان مادر تمام آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود زمانی که تعداد بیکاری در جامعه‌ای زیاد شود به همان نسبت آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مصرف مشروبات الکی هم بیشتر خواهد شد.

در واقع افزایش میزان افسردگی، ناشاد بودن جوانان و غیره باعث شده که در چند سال اخیر شاهد افزایش اعتیاد به مواد مخدر در جوانان و نوجوان باشیم، ا در واقع چالش‌های اجتماعی زمینه را برای بروز اختلالات مختلف مانند نگرانی، اضطراب و غیره فراهم می‌کند و افراد برای رهایی از این اختلالات به انواع آسیب‌های اجتماعی ازجمله استعمال مواد مخدر، سیگار و مخدرها پناه می‌برند.

از طرفی در سال‌های اخیر میزان مصرف مشروب همانند سیگار در جامعه ما افزایش پیدا کرده است، بر اساس آخرین پژوهش‌ها سن آغاز مصرف سیگار و مشروب در کشور ۱۳ تا ۱۴ سال اعلام شده که بسیار نگران‌کننده است.

با توجه به اقدامات زیادی که برای جلوگیری از مصرف مشروبات الکی در کشور صورت گرفته است اما همچنان این معضل در کشور مهار نشده است. بنابراین کارشناسان مذهبی باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا اکثر موضوعات و آسیب‌های جامعه مثل روزه‌خواری و این چنین مواردی در جامعه رها شده است. به عقیده بنده متخصصین فن در این مسئله فعال نبودند و در این موضوعات باید از کارشناسان دینی بهره‌مند شویم و نظر این افراد در جامعه بیشتر بسط داده شود و در رسانه، رادیو و سیما باید کارشناسان خبره دراین‌خصوص صحبت کنند و در این موضوعات آسیب‌شناسی صورت بگیرد.

در اینجا، سوال مهمی پیش می آید؛ برخورد سلبی در این شرایط می‌تواند راهگشا باشد؟ و پاسخ اش این است که قطعاً خیر. چرا که برخورد سلبی در اکثر مواقع نتیجه عکس داشته است و در شرایط امروزه به نوع برخوردها اصلاً به صلاح نیست. در خصوص این موارد بهتر است گروه‌های خبره فرهنگی به یک نتیجه اجماعی برسند و برنامه‌های فرهنگی را جایگزین برخوردهای سلبی کنند.

 

*مدیر بازنشسته شعبه بازپرسی دادگاه انقلاب

 

(نظرات مطرح شده در یادداشت، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir