سعدالله زارعی كارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با توداک:

سقف تحریم ها علیه ایران پر شده و کشور آسیب جدیدی از تحریم ها نمی بیند

این روزها که گاهی شاهد اعتراضات خیابانی و اغتشاشات در برخی شهرها به صورت پراکنده هستیم کشورهای متخاصم ایران تلاش دارند از این فرصت استفاده و از آب گل آلود ماهی خود را بگیرند بنابراین در راس آنها آمریکا و اروپا تلاش دارند برای افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر روی ایران از گسترش تحریم ها سخن بگویند. این موضوع را در گفت و گو با سعدالله زارعی، استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه، طرح کردیم که پاسخ وی در این باره را می خوانید:

آیا اغتشاشات اخیر پیامدهای بین المللی برای ایران ایجاد خواهد کرد؟

در سطح بین الملل کشورهایی که با ایران آشنایی دارند، متوجه هستند که اولاً سطح این اغتشاشات آنطور که در رسانه های خاص منعکس می شود، گسترده نیست و از طرف دیگر کسانی که با ایران ارتباط داشتند، می دانند آنچه در این صحنه اتفاق می افتد، یک اقدام برآمده از تلاش سرویس اطلاعاتی آمریکا است که در طول 40 سال گذشته هم این سرویس عملاً نتوانسته اهداف خود را در ایران محقق کند به همین دلیل بسیاری از شخصیت های سرشناس اروپایی و آسیایی تصریح کردند که این اغتشاشات تغییری در وضعیت و روند ایران در سطح کلان و جزئی ایجاد نمی کند. در حقیقت اغتشاشات اخیر آسیبی به نظام سیاسی وارد نمی کند و همچنین تغییری در سیاست خارجی ایران ایجاد نخواهد کرد به همین جهت بعید به نظر می آید که سطح بین الملل، ایران را از زاویه و پنجره اغتشاشات نگاه کند.

به بهانه اغتشاشات اخیر، ممکن است شاهد تحریم های حقوق بشری یا مدل های دیگری از فشارها و تحریم ها از سوی غرب باشیم؟

سفیر سابق آمریکا در هند و مصر بیان کرد که ما هیچ امکان جدیدی برای افزایش فشار اقتصادی به ایران نداریم. تحریم ها در خصوص ایران به نقطه ماکسیمم رسیده، بعد از تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران عملاً تحریمی باقی نمی ماند و هر تحریمی ذیل این تحریم ها قرار می گیرد. عناوین حقوق بشری هم در نهایت افرادی را در لیست قرار می دهد که این افراد هم اکنون در سطح بین المللی فعال هستند. حتی کسانی که در حال حاضر تحریم هستند به راحتی به هر کشوری که بخواهند مسافرت می کنند و هیچ دولتی هم خود را موظف نمی داند تا بررسی کند که چه کسانی در لیست تحریم های آمریکا هست یا نیست. بنابراین تحریم های فرهنگی یا حقوق بشری، عدد جدیدی به سقف و سطح تحریم های ایران اضافه نمی کند.

تحریم هایی که اخیراً اتحادیه اروپا به بهانه نا آرامی ها علیه ایران اعمال کرد را چطور ارزیابی می کنید؟

اروپایی ها کاملاً به تحریم های آمریکا وفادار بودند و در واقع تحریم های آمریکا اساساً با اتکا به اروپا تصویب می شدند. آمریکا یک کشور دور دست است و محل توجه جمهوری اسلامی نیست، آنچه تحریم های آمریکایی ها را در دوره گذشته کارآمد کرد، هماهنگی اروپا و آمریکا و دنبال کردن نسخه های تحریم های آمریکا از سوی اروپایی ها بود.

به هر حال ایرانی ها اگر گرایشی به تحصیل و امور حرفه ای و امثالهم داشته باشند، این گرایش ها عمدتاً در سطح اروپا تعریف می شود لذا اگر اروپایی ها با تحریم های آمریکا همراهی نمی کردند، تحریم های آمریکا نمی توانست اجرایی شود بنابراین اگر اروپایی ها هم رویکرد تحریمی در پیش بگیرند چیزی بر سقف و سطح تحریم های آمریکا اضافه نمی کند.

مهم ترین بحث این است که زمانی که تحریم ها در حد فاصل کف و سقف است، می گوییم که اضافه تحریم ها وضعیت جدیدی را ایجاد می کند، یک زمان تحریم در سقف است و بالاتر از آن امکانی وجود ندارد و هر تحریم جدیدی صورت بگیرد، در زیر این سقف اتفاق افتاده؛ بنابراین ما از این به بعد دیگر از تحریم ها آسیب جدیدی نمی بینیم، بایستی همان آسیب های گذشته را مدیریت کنیم و کاهش دهیم و برای آنها راه حل پیدا کنیم و مطمئن شویم که اتفاق جدیدی در اقتصاد ما نمی افتد.

انتهای پیام/