پوشاک و دغدغه‌های تمام‌ناشدنی‌اش؛ «نسل جدید براساس تفکرات خود حرکت می‌کند»- گفت وگو

توداک- با گذر زمان و تنوع سلیقه ها، چطور می شود در جامعه، نظر و سیاستی واحد را اعمال کرد؟ آیا همچنان می شود گفت که مردم چه بپوشند یا چه نپوشند؟ آیا جامعه همچنان پذیرای نظارت در این باره است؟ آیا ضرورت پوشش اسلامی و امنیت و آرامش حاصل از آن، در جامعه احساس می شود؟ اینها سوالاتی است که هزاران پاسخ مختلف در بر دارد.

محمد حسین بادامچی عضو هئیت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در این باره نظرات قابل اعتنایی دارد.

 

آقای بادامچی! در حوزه فرهنگ چه اقداماتی می توان برای کاهش چالش ها در حوزه پوشاک در جامعه و اثر بخشی بیشتر در جامعه می توان انجام داد؟

اساسا نوع نگاه ما به مسائل فرهنگی در حوزه خرد و کلان مشکل دارد در واقع اساس تعریف فرهنگ در کشور ما بر اساس یک الگوی فرهنگ سازی پدر سالارانه استوار است که معنی این است که دولت برای تمام افراد جامعه تشخیص می دهد که چه چیزهایی بد است و چه موضوعات برای مردم مفید است، سپس دولت و حاکمیت بر اساس قدرت اجرایی که دارد آن را به جامعه تحکیم می کند و بعد از تشخیص پدرانه حاکمیت، اقدامات فرهنگی موضوعیت پیدا می کند که به عقیده بنده اساس این ساختار اشتباه است و تعاریف مطرح در آن اعم از فرهنگ و فرهنگ سازی کاملا غلط مطرح شده است

این تلقی از فرهنگ زائده دوره پهلوی است و گذر زمان نشان می دهد که این تفکر همیشه شکست خورده است، به عقیده بنده تلقی ما در موضوع حجاب اشتباه است و لازم است تغییرات بر روی آن انجام شود. در واقع به نظر آن چیزی که درحال حاضر از نظر حاکمیتی به معنای حجاب است کاملا مروج بی عفتی است و چیزی که بی عفتی تلقی می شود یک نوع جنبش مقاومتی است. در حال حاضر به طورکلی در حوزه مفاهیم دارای چالش هایی هستیم و اگر مفاهیم را به درستی معنا کنیم متوجه می شویم که جامعه به درستی راه خود را طی می کند.

گذر زمان و محیط در تعیین نوع پوشش وحجاب چه قدر اثر گذار خواهد بود؟

در مقطعی از زمان مهم ترین چالش حجاب روبنده بانوان بوده و مشخص بودن صورت بانوان بی عفتی محسوب می شده است در همان زمان هم زنان با برداشتن روبنده خود پیروز شدند و توانستند نشان دهند که افکار و عقایدی که مربوط به روبنده می شود غلط است چرا که غالب دیدگاه آن مردسالارانه بود و زمانی هم که این دیدگاه تغییر کند در جامعه برداشتن روبنده عادی می شود. در حال حاضر همین موضوع حاکم است اما به دلیل نگاه و تعاریف اشتباه سیاسی، نمی توان آن را در جامعه جا انداخت. در نسل های جدید بر خلاف نسل های قدیم شاهد آن هستیم که بر اساس تفکرات خود حرکت می کند.

 بر اساس تفکرات و نوشته های آیت الله مطهری و دکتر شریعتی حجاب بر خواسته از آزادی اندیشه است. نظر شما در این خصوص چیست؟

حجاب در دهه 40 و 50 اساسا یک مفهوم سنتی و غیر دفاعی داشته. حتی کتابی که آیت الله مطهری نوشتند در مقابله با حجاب سنتی بوده اما قوانین و تعاریف متفاوتی در کتاب در مورد حجاب آورده شده است. آیت الله مطهری به آزادی زن به دور از مفهوم سنتی حجاب اشاره کرده است اما به دلیل تفکراتی که امروز در جامعه وجود دارد دچار مشکل و چالش شده ایم.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir