چالش ادامه‌دار پوشش و پوشاک؛ یک جامعه‌شناس: جوانان‌مان هنوز به درک «ب» بسم‌الله نرسیده‌اند

توداک- عملکرد دولت و سازمان های فرادستی در ایجاد فضایی مورد تایید برای پوشش، همچنان محل مناقشه است. اما در این میان، کسانی هستند که موضوع را فراتر از مسائل می دانند و نظراتی متفاوت دارند.

بهجت یزدخواستی یکی از آنهاست. او استاد جامعه شناس در اصفهان است و بر این باور است که جوانان امروز، هنوز به حقایق دیروز، آگاهی نیافته اند.

 

خانم دکتر! نظام جمهوری اسلامی و دولت در دهه‌های مختلف به دنبال جلوگیری از رواج پوشاک منافی عفت و گسترش ارزش‌های اسلامی بوده است، عملکرد دولت در این زمینه را موفق ارزیابی می‌کنید یا خیر؟

خیر، موفقیت‌آمیز نبوده است؛ یکی از نشانه‌های ظهور رسیدن به درک ب بسم‌الله است و اکثریت جامعه پیش از ظهور دین‌گریز خواهند شد. طبق روایات حضرت مهدی(ع) روی یک تپه می‌ایستند و جمعیت جهان بدون کشت و کشتار، بر اثر عوامل مختلفی مثل بیماری‌های خاص از جمله کرونا و یا بلای طبیعی مثل سیل و زلزله نصف خواهد شد. ربنا را ببینید، در چنین شرایطی باید به حکم و مهر الهی برای یگانه‌سازی جهان دست در دست هم بدهیم چون در زمان حضور، حضرت مهدی(عج) کل کره خاکی را یکی می‌کند و همه مردم به شکل یکسان رفتار خواهد شد. بنابراین در شرایط امروز بسیار طبیعی است که دین‌گریزی شدت گرفته است.

دلیل ناکامی نظام و دولت‌های مختلف در گسترش پوشاک منطبق بر ارزش‌های اسلامی را در چه می‌بینید؟

من در نوفل‌شاتو خدمت امام بودم، یکی از خانم‌هایی که برای مصاحبه به خدمت امام آمده بودند، از ایشان پرسیدند که «شما می‌خواهید که در آینده با استفاده از مدرنیته، حجاب را اجباری کنید؟»، امام همیشه سوالات را با آرامش جواب می‌دادند و در پاسخ این خانم گفتند که اگر مردم ایران در پاسخ به جمهوری اسلامی «آری» گفتند، اصل اساسی آن آیات قرآن خواهد بود و منکر یک آیه از قرآن، منکر حق خواهد شد. اگر مردم ایران به حمهوری اسلامی رای دادند، در آن زمان باید حتما حجاب رعایت شود. اما چیزی که می‌بینیم این است که ما به جمهوری اسلامی آری گفتیم اما جوانان‌مان هنوز به درک ب بسم‌الله نرسیده‌اند.

چرا دولت نتوانسته است نسل جدید را با ارزش‌های دینی آشنا و سازگار کند؟

دولت در سال‌های گذشته برای رواج این استانداردها تلاشش را کرده اما مردم اجزا نمی‌کنند. البته باید مدنظر داشت که اجرای این سیاست‌ها با تندخویی و سخت‌گیری میسر نیست، در همین مدت اخیر نگاه کنید که با فوت و مرگ یک نفر، چه هیاهویی به پا شد؟ بنابراین باید مطابق با شیوه رفتاری اهل بیت و امام زمان (عج) از برخوردهای قهرآمیز و خشونت‌ پرهیز کرد و با آرامش کارها را انجام داد تا نسل جوان نیز ضرورت رعایت اصول اسلامی و اهمیت حجاب را درک کنند.درست که زنان پس از رسیدن به سن تکلیف، برای حضور در اجتماع، مدرسه، دانشگاه و محل کار موظف به رعایت اصول اسلامی و حجاب هستند اما برای ترویج این مسئله نباید از مسیر خشونت‌آمیز و قهریه رفت.

در نهایت عملکرد دولت را به عنوان متولی تدوین و گسترش ارزش‌های دینی و فرهنگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حتی اگر بگوییم دولت در این زمینه موفقیت‌آمیز عمل کرده باشد هم، یکی از نشانه‌های ظهور دین‌گریزی و درک نکردن اصول اساسی دین است. در حقیقت اکثریت جامعه قبل از ظهور دین و اصول اساسی آن را درک نمی‌کنند و تنها اقلیت ناچیزی به درک ب بسم‌الله می‌رسند، بنابراین دولت در این زمینه هرکاری هم انجام دهد، موفق نخواهد شد و تنها باید دعا کنیم تا با یاری حضرت زهرا(س)، امام زمان (عج) ظهور کنند تا کل انسان‌ها یکی شوند.

شما بر تبلیغ ارزش‌های اسلامی با آرامش و نرمی تاکید دارید، این مورد را توضیح می‌دهید؟

امام بدون هیچ تندخویی صحبت‌ می‌کردند و همین باعث اثرگذاری حرف‌هایشان بود، روزی بنی‌صدر و بختیار در نوفل‌شاتو به خدمت امام آمدند، امام پس از نماز گفتند که دنیا در مسیر روباه صفتی و شیر صفتی در حال حرکت است، از آمریکا مثال زدند و گفتند که آمریکا در ابتدا مثل یک شیر بر سر قله می‌ایستد و مدعی می‌شود که نفت، گاز و همه سرمایه ملت ما به آنها تعلق دارد و می‌خواهند همه آن را تصاحب کنند اما وقتی این اتفاق نمی‌افتاد و انقلاب به پیروزی برسد، مثل یک روباه صفت با مکر و حیله افرادی را اجیر می‌کند که حتی در مسجد و پشت سر من نماز می‌خوانند. بنی‌صدر و بختیار بعد از شنیدن این حرف امام سرشان را پایین انداختند و رفتند.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir