«ارائه سهمیه به مناطق خاص در ایجاد برابری آموزشی اثرگذار نبوده است»؛ گفت وگو با یک مسوول

توداک- با توجه به پیشینه برگزاری کلاس‌های کنکور در برابر پرداخت مبالغ هنگفت، تاثیر کنونی شرایط مالی خانواده ها بر قبولی در این آزمون چگونه است؟ با وجود برگزاری آزمون‌های ورودی، این شرایط ادامه خواهد داشت؟

حسن مسلمی رئیس جهاد دانشگاهی، به این دغدغه پاسخ داده است.

 

آقای دکتر مسلمی! به چه علت امروز کنکور و ورود به دانشگاه‌ها، به خصوص در رشته‌های برتر، از جایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد تاثیر بالایی می‌پذیرد؟ 

فکر نمی‌کنم چندان زیاد باشد، آنچه خود من تجربه کرده‌ام این است که برای مثال در میان حدود 20 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته مکانیک دانشگاه تربیت مدرس، از همه نقاط کشور و حتی شاید تعداد کمتری از شهرهای بزرگ حضور دارند.

اما بنابر آمارها 55 درصد از قبولی‌های فنی و مهندسی دانشگاه شریف از دهک 10 بوده‌اند.

کنکور از ابتدا نیز به همین شکل بوده است که برخی که پول داشتند، در کلاس‌ های کنکور شرکت می‌کردند و احتمال قبولی آن‌ها نیز بیشتر بوده است. حتی در سال‌ های ابتدایی برگزاری آن و پس از انقلاب فرهنگی چنین بوده است. پس از بازگشت از جنگ متوجه شدیم دوستان زیادی در موسسات خوبی در کلاس‌ های کنکور شرکت می‌کنند و حتی در آن زمان نیز پول‌های کلانی پرداخت می‌کردند اما ما در دوره‌ های دیگری شرکت کردیم که برای رزمندگان برگزار می‌ شد. این امری نیست که امروز، امسال و به تازگی ایجاد شده باشد.

آیا قبولی دانشجویان بر اساس شرایط مالی آ‌ن‌ ها می‌ تواند در نتیجه این گونه فعالیت‌ ها اثرگذار باشد؟

کنکور و این مسائل یقینا مثل گذشته اثرگذاری خود را بر آینده کشور و زمینه‌ های فرهنگی دارند. البته که تلاش شده است با ارائه سهمیه‌ ها برای اقشار و مناطق خاص قدری باعث برابری شوند اما این راه نیز چندان اثرگذار نبوده است.

 

پس از سال‌ ها همچنان رقابت افراد بر رسیدن به برخی دانشگاه‌ های خاص کشور و رشته‌های شاخص آن‌ها محدود می‌شود. آیا ظرفیت‌های ایجاد شده متناسب با میزان تقاضاست؟

 

تعداد دانشگاه‌ها به حدی زیاد شده است که حتی برخی صندلی‌ ها خالی باقی می‌ مانند. البته بعضی رشته‌ها و دانشگاه‌ های خاص به این علت که امکانات و اساتیدی که دارند ویژه محسوب می‌ شوند و استقبال بیشتری از آن‌ها صورت می‌ گیرد اما دانشگاه‌ های آزاد کوچک بسیاری تاسیس شده‌اند که برای مثال در اطراف شهرهایی چون تهران و اصفهان قرار دارند و بسیار قوی عمل می‌ کنند. مثل دانشگاه‌های نجف آباد و خمینی شهر که دانشگاه‌های ممتازی هستند و با دانشگاه‌ های دولتی تفاوت زیادی ندارند. بنابراین این دست از دانشگاه‌ های آزاد سبب دسترسی افراد به تحصیلات تکمیلی در شهرهای کوچک شده است.

 

بنابراین شما عدالت تحصیلی را محقق شده می‌دانید؟

نمی‌شود گفت عدالت تحصیلی به طور کامل محقق شده است، تنها بر این باور هستم که از ابتدا به همین شکل بوده است و تا زمانی که کنکور به این صورت برگزار شود و افراد برای کلاس‌ های کنکور خاص شرکت کنند، شرایط بر همین منوال است. حتی زندگی کردن افراد در شهرهای بزرگ نیز در این آزمون و موفقیت در آن اختلاف ایجاد می‌کند اما در دیگر کشورها نیز برگزاری کنکور رد شدن عده‌ای را به همراه دارد. اما در میان مشکلات در آموزش عالی، موضوعات دیگری مطرح و در صدر است. ایجاد امیدواری در دانشجویان و اشتغال فارغ‌التحصیلان به مراتب بیش از دیگر مسائل اهمیت دارد.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir