ضعف حاکمیت در ساماندهی پوشاک؛ «مقابل نسل جوان خشک و بدون تغییر ایستاده‌ایم»

توداک- معمولا در کشورهای غربی، رسانه ها با تولید محتوای فراوان درباره نوع پوشش و لباس، سبک دلخواه حاکمان را به نسل های مختلف، به شکل نرم، تحمیل می کنند.

اما در ایران، این موضوع یا به چشم نمی آید یا موانع برای آن بسیار است. تغییر در استراتژی و تاکتیک هم معمولا به چشم نمی خورد. از آنهایی هم که می توانند اثر مثبت بگذارند، حمایت لازم صورت نمی گیرد. این موارد را محدثه رحیمی‌نسب تولیدکننده و کارشناس پوشاک بیشتر توضیح می دهد.

 

خانم رحیمی نسب! در سال‌های اخیرپوشاک ایرانی_اسلامی تنوع بالایی پیدا کرده اما همچنان در بین اقشار مختلف جامعه ناشناس است، دلیل این امر چیست؟

یکی از دلایل این موضوع ضعف در تبلیغات است و این ضعف باعث شده تا نسل جوان با تولیدات ایرانی_اسلامی آشنا نباشد، به طور مثال نمایشگاه‌ها و مدهای شو و لباس زیادی برگزار می‌شود اما از تولید کنندگان هیچ گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد. از طرف دیگر فردی را در نظر بگیرید که تازه کارش را در جوزه تولید پوشاک آغاز کرده باشد، این فرد برای حضور در نمایشگاه‌ها باید هزینه زیادی را پرداخت کند تا بتواند کارش را معرفی کند.

دولت در این زمینه حمایت لازم را دارد؟

متاسفانه در کشور ما به تولید پوشاک به چشم یک صنعت و هنر نگاه نمی‌کنند و در باور عموم جامعه این تصور وجود دارد افرادی جذب رشته طراحی و دوخت می‌شوند که در زمینه تحصیلی یا از نظر ذهنی ضعیف هستند. درحالی که طراحی و دوخت و بحث تولید پوشاک، یک رشته بسیار مهم و تاثیرگذار است چون ما روزانه با آن سر و کار داریم و نوع پوشش ما نشانگر بخشی از هویت‌مان است. درحقیقت هیچ کدام از نهادهای دولتی و فرهنگی ما حمایت‌های لازم از تولید کنندگان پوشاک ایرانی_اسلامی را ندارند و هویت درستی برای صنعت پوشاک تعریف نشده است.

نقش نهادهای فرهنگی در این زمینه چیست؟

نگاهی به سایر کشورها بیندازید و ببینید که سالانه چند فیلم درمورد صنعت پوشاک و مد، طراحان و خیاط‌ها ساخته می‌شود و صنعت پوشاک و سبک خودشان را به مخاطب معرفی می‌کنند اما در ایران خیلی از مردم برندهای داخلی را نمی‌شناسند و نمی‌دانند کدام برند ایرانی است و کدام برند خارجی؛ اصلا هیچ کدام از برندها معرفی نمی‌شوند در نتیجه مخاطب چگونه با پوشاک ایرانی_اسلامی آشنا شود؟ از طرف دیگر بسیاری ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی تنها به استفاده از پوشش سنتی اسلامی علاقه دارند و از سبک‌های جدیدتر ایرانی_اسلامی حمایت نمی‌کنند، به طور مثال ما چادرهای رنگی با نقوش گلیم طراحی کرده بودیم و انتظار داشتیم حمایت خوبی از ما صورت بگیرد اما اصلا حمایت لازم را دریافت نکردیم و این مسئله شامل خیلی از طراحان و تولید کنندگان داخلی می‌شود.

سایر ارگان‌های جامعه می‌توانند چه نقشی در شناسایی پوشاک ایرانی_اسلامی به نسل جوان ایفا کنند؟

نه تنها نهادهای فرهنگی، بلکه ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش نیز می‌توانند در تبلیغ و تشویق نسل جوان به استفاده از پوشاک ایرانی_اسلامی موثر باشند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد، من در کنار تولید لباس در رشته طراحی و دوخت تدریس می‌کنم و بارها گفته‌ام که دانش آموزان و دانشجوها از لباس معلمان و اساتید دانشگاه الهام می‌گیرند و به این رشته علاقه‌مند می‌شوند اما متاسفانه هیچ حمایتی نمی‌شود.

چرا نسل جدید به پوشاک ایرانی_اسلامی علاقه چندانی نشان نمی‌دهند؟

باید پذیرفت که نسل امروز باورها و سلایق متفاوتی دارد و ما باید با آنها کنار بیاییم تا آنها بتوانند ما را بپذیرند اما متاسفانه در مقابل نسل جوان خشک و بدون تغییر ایستادیم و مانع جذب آنها می‌شویم. ما می‌توانیم لباس‌هایی را طراحی کنیم که از فرهنگ ایرانی_اسلامی خودمان برخواسته باشد اما سلایق نسل جدید را هم برآورده کند.

مهم‌ترین دغدغه تولید کنندگان داخلی در حوزه صنعت پوشاک چیست؟

ما در جشنواره‌های مختلفی شرکت کردیم و در همه این جشنواره‌ها قول دادند که از ما حمایت کنند و برای خرید وسایل به ما وام می‌دهند اما هیچ خبری نشد. مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز روی فعالیت تولید کنندگان هم اثر گذاشته و یک تولید کننده تازه‌کار نمی‌تواند به راحتی طرح دلخواهش را تولید کند چون بازار فروش مناسبی هم نیست. بسیاری از طراحان و تولید کنندگان ما طراحی‌های بسیار زیبایی را طراحی می‌کنند اما نمی‌توانند آن را به صورت عمده تولید کنند و به فروش برسانند.

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir