مدیران شایسته؛ «نباید بر اساس سیاست‌های حزبی یا تمایلات شخصی در انتخاب مدیران عمل شود»

توداک- شایسته گزینی همچنان موضوع بحث در انتخاب مدیران است اما هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده است. عده ای می گویند، با تجربه ها باید در میدان باشند و عده ای دیگر، جوانان را لایق میدان می دانند.

گر چه هر دو درست می گویند، اما نبود سیستم درست در زیست بوم مدیریت کشور به ویژه در بخش شبه دولتی ها، ابهامات و نواقص بسیاری را همچنان به جای می گذارد. راشد پرستار، دبیر ملی رویش جوانان درباره شایسته گزینی این مدیران، یک سینه سخن دارد.

 

 

آقای پرستار! به اعتقاد شما یک مدیر شایسته و لایق برای انتخاب در دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی دارای چه ویژگی‌هایی است؟ شما تا چه حد به اجرای این امر در کشور اعتقاد دارید؟

شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی به معنای انتخاب افراد مناسب برای مدیریت و اجرای وظایف دستگاه است که امری بسیار مهم، پیچیده و چالش برانگیز است و نیازمند رعایت مراحل موثر، شفاف و عمومی است. برای این منظور، باید از یک فرآیند سیستماتیک برای انتخاب مدیران استفاده کرد تا بهترین کاندیداها انتخاب شوند اما امروزه با در اولویت نبودن شایسته سالاری در بحث مدیریت و دخالت روابط و نسبت ها، بیشترین خسارت را از این زاویه در سازمان ها شاهد هستیم.

شایستگی در هر بخشی از وظایف یکی از موارد حائز اهمیت در حیث مدیریتی است که توجه کمتری به این می شود. همانطور که شاهد هستید در خیلی از بخش ها افرادی روی کار هستند که هیچ علم و شناختی از مسئولیتی که دارند، ندارند پس بهتر است یکبار مسئولین بالا دست از دور تماشاگر شده و در انتخاب مدیران بیشترین حساسیت را به خرج داده و شایستگی و توانمندی و همچنین علم مربوط به هر حوزه را مورد ارزیابی دقیق قرار دهند.

به نظر شما بهترین راه برای کاهش ضرر و زیان به دستگاه ها در بحث مدیریت چیست؟

اگر شفاف صحبت کنم می‌توانم از روی کار آمدن جوانان لایق و توانا و همچنین نخبه های در هر بخشی از جامعه برایتان بگویم. بیشترین درصد افرادی که الان در کرسی مدیریت قرار دارند افراد سن بالا و با تجربه هستند. درست است که تجربه داشتن در هر کاری بسیار مهم است اما در کنار آن داشتن علم و همچنین به روز بودن آگاهی و علم نیز کمتر از آن نیست. جوانان پرشور زیادی در صف مدیریت و شغل هایی هستند که قطعا با شروع کار تحول عظیمی در سازمان ها و نهاد های دولتی ایجاد می کنند.

 

بنظر شما کرسی مدیریت بر اساس روابط صورت می گیرد یا توانایی؟

لازم است که در فرآیند شایسته‌گزینی مدیران، اصول عدالت و بی‌طرفی نیز رعایت شود به عنوان مثال، نباید بر اساس سیاست‌های حزبی یا تمایلات شخصی در انتخاب مدیران عمل شود بلکه باید از معیارهای شفاف و بر اساس توانمندی‌ها و سوابق کاری افراد، مدیران شایسته واجد شرایط برای انجام وظایف خود انتخاب شوند همچنین باید به اهمیت توانایی‌های فردی و ارتباطات بین فردی و انسجام کاری توجه شود به عنوان مثال، یک مدیر باید توانایی مذاکره، مدیریت تیم و حل مسئله را داشته باشد و همچنین باید توانایی ارتباطی برای برقراری ارتباط با کارکنان و دیگر مدیران داشته باشد. شما برای کار کردن در هر شغلی، باید بتوانید با همکاران، دوستان، مدیران و … به خوبی ارتباط برقرار کنید. در عصر حاضر که عصر تکنولوژی می باشد، کارمندان باید بتوانند هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری و از طریق رسانه های مجازی، مانند فرستادن ایمیل، برقراری تماس ویدئویی و … با دیگران ارتباط برقرار کنند. مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند، تا در شغل مورد نظرتان استخدام شوید به صورت موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید و در شغل خود، موفقیت شغلی لازم را به دست بیاورید.

 

یک مدیر لایق و شایسته باید چه معیار و ملاکی را درنظر گیرد؟

در ابتدا باید تقوا و ایمان به خدا را مد نظر قرار داد چون فردی که خدا ترس باشد تحت هیچ شرایطی لغزش نخواهد داشت. و بعد علم و توانایی و همچنین شایستگی یک فرد در اولویت یک مدیر باید قرار گیرد چون معتقدم فردی که توانایی انجام کار محولی به آن را نداشته باشد باید از دایره ی افراد شایسته خارج شود و به سمت علایق خود رود. شخصیت انسانی هر فرد نشان دهنده مدیریت رفتاری و اخلاقی در زندگی روزمره است. فردی که از نظر شخصیتی بالاست پس مدیریت خود را یاد گرفته و انجام می دهد چه بسا در یک سازمان نیز این امر مهم را به خوبی مدیریت می کند.

 

در انتها برای بهبود عملکرد دستگاه های دولتی و شبه دولتی چه پیشنهادی دارید؟

شایسته‌گزینی مدیران در دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی، باید با توجه به معیارهای شفاف و عدالت‌محور، به منظور بهبود عملکرد و افزایش کارایی و بهره‌وری در دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی انجام شود. برای این منظور، لازم است که معیارهای مورد نیاز برای انتخاب مدیران به‌وضوح تعریف شده و روش‌های شفاف و عدالت‌محور برای ارزیابی افراد متقاضی و شایسته‌گزینی آن‌ها به‌کار گرفته شود. همچنین لازم است که در فرآیند شایسته‌گزینی به مبارزه با تعارض منافع بپردازیم و از افراد متقاضی با سابقه کاری و توانایی‌های مناسب برای مسئولیت دادن استفاده شود. با اجرای شایسته‌گزینی در دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی، می‌توان بهبود عملکرد دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی را تضمین کرد.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir