مشکل لباس؛ «هیچ تاریخچه‌ای از پوشاک اقوام وجود ندارد»

توداک- با اینکه لباس و پوشاک، ظاهرا مربوط به یک صنف اقتصادی و تولیدی است اما ماهیت و محتوای آن، به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود.

محمدرضا کرمپور تولیدکننده عرصه پوشاک در این باره، حرف هایی برای گفتن دارد.

به نظر شما چرا علی رغم برنامه های متعدد در حوزه پوشاک شاهد  نابسمانی در عرصه مد و تولید لباس های منافی عفت در جامعه هستیم؟

مشکل اصلی ما در بحث شرایط حاکم بر پوشاک جامعه به موضوع عدم توفیق در فرهنگسازی باز می‌گردد، متاسفانه دو نهاد متولی حوزه فرهنگ یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراین زمینه هیچ فعالیت نداشته و درواقع حوزه پوشاک رها شده است.

در جامعه امروزی متاسفانه هیچ تاریخچه ای از پوشاک اقوام وجود ندارد، این درحالی است که پوشاک به لحاظ تاریخچه می تواند جزو صنایع دستی به حساب می‌آید.

چه قدر حمایت اتحادیه های مختلف پوشاک در تولید پوشاک ایرانی و اسلامی را موثر می دانید؟

متاسفانه اتحادیه‌های پوشاک به جای حمایت از طراحان داخلی از واردات پوشاک برای دستیابی به منافع خود استقبال می‌کنند، براین اساس تهیه لباس اصیل ایرانی برای افراد مقرون به صرفه نیست.

به عقیده بنده اگر از ورود لباس‌های غربی و چینی جلوگیری به عمل می‌آمد قطعا شرایط تولید برای طراحان و تولید کنندگان داخلی پوشاک بهبود می‌یافت،  در واقع یکی از عمده مشکلات ما درکشوراین است که در بحث تولید پارچه بسیار عقب هستیم بنابراین واردات دراین بخش قیمت محوصل نهایی را افزایش می‌دهد.

آیا می توان با برخورد سلبی  از تولید پوشاک غربی جلوگیری کنیم؟

یک مشکلی که در جامعه وجود  دارد این است متاسفانه ما نتوانسته ام فرهنگ غنی ایرانی را در حوزه پوشاک را به نسل جدید معرفی کنیم متاسفانه دراین زمینه همه چیز به سمت غرب گرایی سوق پیدا کرده است.

در واقع  اصالتی که در پوشاک اصیل ایرانی وجود دارد به جامعه ما و به ویژه زنان ما معرفی نشده است،  از طریق برخورد سلبی نمیتوان فضای پوشاک را کشور کنترل کرد بلکه باید جوانان کشوربه لحاظ اغنای فرهنگی به این باور برسند که حجاب امری ذاتی در پوشاک ایرانی است.

از طرفی همان طور که می دانیدپوشش زن ایرانی پیش از اسلام با استناد به مدارک به‌دست‌آمده از دوره هخامنشیان، مانند تندیس‌ها،، پارچه و نقش‌برجسته‌ها و یا نوشته‌های برخی از تاریخ‌نگاران، می‌توان چنین برداشت کرد که حجاب ذاتی امری ذاتی در پوشاک ایرانی فارغ از بعد اسلامی آن در ادوار مختلف بوده است، برای نمونه شما درهیچ یک از سنگ نبشته‌ها تاریخ حتی یک تصویر بدون حجاب پیدا نمی‌شود.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir