رشد مصرف مشروبات الکلی؛ «تا زمان دسترسی به آمار متقن بحث درباره این موضوعات را مسکوت بگذاریم»

توداک- درست است که آمار رسمی درباره مصرف مشروبات الکی در کشور وجود ندارد، اما در چنین مواردی، می شود با سیری در نقب جامعه، نمایی از وضعیت کلی این ماجرا، به دست آورد.

اما آیا به بهانه آنکه آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، می شود صورت مسئله را پاک کرد؟ حجت الاسلام والمسلمین حسین میرزایی مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه_ نماینده مردم اصفهان در مجلس، بر لازمه وجود آمار در این زمینه تاکید دارد.

 

وقتی با مردم و گروهی از مسوولان صحبت می‌کنیم می‌پذیرند که مصرف مشروبات الکلی در ایران رو به افزایش بوده است. شما قبول دارید؟

خیر! این یک گزاره کلی است و نمی‌توان  آن را رد یا تایید کرد مگر اینکه آمار درست و موثقی داشته باشیم.

 

خب آمار و منبع هم برایتان ذکر می‌کنم. گزارش معروفی سازمان بهداشت جهانی دارد که در آن تاکید شده: سرانه‌ مصرف الکل در ایران یک لیتر است و در میان مصرف‌کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌های الکلی، ایران رتبه نهم را میان ۱۸۹ کشور جهان به خود اختصاص داده است. این آمار را قبول دارید؟

چرا باید آمار سازمان جهانی بهداشت را قبول کنم یا چرا شما خودت این آمار را می‌پذیری؟ سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در موارد متعدد نشان داده‌اند علیه ما آمارسازی می‌کنند و دروغ می‌گویند. ببینید من در درجه اول روحانی‌ام و به آن افتخار می‌کنم. من علاوه بر آن مهندس هم هستم و با مفاهیم آمار و ریاضی آشنایم. به همین دلیل معتقدم نمی‌توان به سادگی هر موضوع که با ادعای ارائه آمار بیان می‌شود را پذیرفت. کلیاتی در این زمینه قابل پذیرش است اما مادامی‌که منابع شما منابع درستی نباشند نباید به آنها استناد کنید. همانطور که حرف‌های بی‌منبع زدن غلط است، ارائه آمارهای غیر مستند هم اشکال دارد.

با این حساب شما این گزاره را که جمهوری اسلامی در اجرای سیاست‌های کنترل مصرف مشروبات الکلی در ایران موفق نبوده، قبول ندارید. درست فهمیدم؟

من نفیاً یا اثباتاً درباره این موضوع حرف نمی‌زنم. بلکه دارم مسیر را عرض می‌کنم که اگر قرار است حرفی بزنیم اول باید آماری قابل استناد از موضوع تهیه کنیم آن را تحلیل کنیم و بعد از آن نتیجه بگیریم.

 

من با مسوولانی در ناجا و قوه قضائیه صحبت کرده و همین سوالات را پرسیده‌ام. برخی از آنها هم هر چند تاکید دارند آمارها قابل استناد نیست چون مصرف مشروبات الکلی در ایران، پنهان است اما تلویحا پذیرفته‌اند که سیاست‌های کنترلی مصرف مشروبات الکلی در کشور ناموفق بوده است.

عرض کردم ممکن است شخصی بر اساس اطلاعات محدود و مشاهدات فردی خود چنین ادعا کند که فلان سیاست ناموفق بوده اما اگر قرار است این موضوع کامل تحلیل شود، قطعا قبل از هر چیز باید آماری مستند داشته باشیم و تا زمان دسترسی به آمار متقن و کاربردی از منابع قابل وثوق  بحث درباره این موضوعات را مسکوت بگذاریم و هر کس هر چه دلش خواست نگوید.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir