مساله شایسته‌گزینی؛ «مشکل از همین‌جا شروع می‌شود: مدیری که تحصیلات عالیه از دانشگاه‌های اروپایی دارد اما سواد ندارد»

توداک- این روزها فقدان نظام شایسته گزینی در انتصاب مدیران شرکت‌های دولتی، شبه دولتی و... نقل محافل دانشگاهی و تخصصی است.

انتخاب مدیران ناکارآمد در بخش‌های مهم باعث بروز مشکلات فراوانی شده است به گونه‌ای که اگر دنبال ریشه مشکلات موجود بگردیم حتما به نبود یک مدیر متخصص می‌رسیم. روح الله اسدی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره، توپ را به زمین فرنگ رفته ها می اندازد.

 

به نظر شما چه معیارهای عینی و مهمی باید در انتخاب مدیران دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی مدنظر قرار گیرد؟

یکی از الزاماتی که این روزها در جامعه کنونی به آن نیاز داریم جوان گرایی در سازمان‌های دولتی و غیردولتی است اما مشکل از جایی به وجود می‌آید که تعریف درستی از جوان گرایی نداریم یعنی فقط گرته برداری می‌کنیم و گمان می‌بریم جوان گرایی صرفا براساس سن است و با انتخاب مدیر براساس سن کار راهگشایی انجام دادیم اما درنهایت به مشکل برمی‌خوردیم و با همین آسیب‌هایی که این روزها به وضوح می‌بینیم روبه رو می‌شویم. درست است که جوان گرایی در انتخاب مدیران لایق بسیار اهمیت دارد اما فقط محدود به سن نیست معمولا به شایستگی‌های فرد جوان توجه نمی‌شود. اگر ضابطه مند جوانان را انتخاب نکنیم و صرفا براساس رابطه و جریان‌های سیاسی پیش رویم با نتیجه معکوس روبه رو خواهیم شد. ما یک ضرب المثل معروفی داریم که می‌گوید افراد مدیر متولد نمی‌شوند پرورش پیدا می‌کنند. برای پرورش هم نیاز به برنامه جامع، منظم و سیستماتیک داریم تا جانشین پروری رخ دهد اما متاسفانه در کشور به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود چون اصلا شایستگی‌ها را درنظر نمی‌گیریم و توجه نداریم برای یک مدیر چه شایستگی‌هایی فردی، گروهی و سازمانی نیاز است بنابراین مدیرانی انتخاب می‌کنیم که شایسته پست مدیریتی خود نیستند و بعد از مدتی با آسیب‌های آن مواجه می‌شویم.

چه عاملی باعث شده جوانان تحصیلکرده و متخصص جای خود را به مدیران نالایقی که صرفا براساس رابطه پُست مدیریتی گرفتند؛ بدهند؟

در کشور ما به علم مدیریت جفا شده است بخش عمده‌ای از مشکلات‌مان ناشی از ضعف مدیریت است. وقتی می‌گوییم کار دشمن است برای جوانان قابل درک نیست که چه می‌گوییم حال بنده توضیح می‌دهم منظور چیست. کسانی که پیشرفت ملت‌ها و جوامع را نمی‌خواهد برای آن برنامه ریزی می‌کنند یعنی دیگر مانند گذشته حمله نظامی نمی‌کنند بلکه تعدادی از جوانان کشورهای مدنظر را جذب می‌کنند، پرورش می‌دهند، در کشور خود به آنها مدرک می‌دهند درحالی که هیچ دانشی ندارند این بلایی است که هم اکنون بر سر کشورهای درحال توسعه آمده است. مشکل از همینجا شروع می‌شود یعنی نسل مدیری که تحصیلات عالیه از دانشگاه‌های اروپایی دارد اما سواد ندارد.

 

شما به اهمیت جوان گرایی اشاره کردید. به نظرتان در کشور ما برای انتخاب مدیران از جوان گرایی به آن شکل باید استفاده می‌شود؟

همانطور که پیش از این تاکید کردم به علم مدیریت در کشورمان جفا شده یعنی جوانان تحصیلکرده مدیریت اسیر بین دوجناح سیاسی می‌شوند. هربار یک جریان سیاسی رای می‌آورد و از بین همان افراد مدیران انتخاب می‌شوند درواقع از واژه جوان گرایی استفاده عکس می‌شود و درنهایت به جایی می‌رسیم جوان‌هایی وارد سیستم اداری و صنعتی می‌شوند که تجربه و شایستگی ندارند. مثل وزیر سابق آموزش و پرورش که نشان داد مدیری که تجربه ندارد چقدر می‌تواند آسیب رسان باشد.

 

از نظر شما ویژگی‌های یک مدیر شایسته و لایق چیست؟

جوان دارای خلاقیت، ابتکار، ریسک، و روحیه نتیجه گرایی است بنابراین اگر از یک جوان در پُست‌های مدیریتی استفاده شود قطعا شاهد پیشرفت خواهیم بود البته باید عنوان کنم استفاده از جوان در پست‌های مدیریتی چالش‌هایی هم دارد. اگر مدیر جوان شایسته نباشد به سمت عملکرد سیاسی و افراط و تفریط می‌رود یعنی به جای پرداختن به کار تخصصی خود سراغ کارهای سیاسی و روزمه سازی برای خود می‌رود چون تجربه هم ندارند و از مشورت دیگران استفاده نمی‌کنند درنهایت اثرات منفی از خود به جای می‌گذارند.

رهبر معظم انقلاب درخصوص انتخاب مدیر جوان انقلابی فرمایشاتی دارند که متاسفانه به آن بی‌توجهی شده است. ایشان دقیقا ذکر کردند یک مدیر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. باید پیشتاز در حرکت‌های انقلابی، مسئولیت پذیر، به دنبال کسب آگاهی، علم و دانش، دارای اخلاص، پرانگیزه، مطالبه گر، آشنا با تاریخ معاصر، پیشرو در کار تشکیلاتی، اهل قرآن، دارای روحیه جهادی باشد در واقع مجموعه‌ای از این ویژگی‌ها باید در فرد مدیر وجود داشته باشد تا بتواند از پس مسئولیت‌ها بربیاید.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir