مصرف مشروبات؛ «ما برای جوانان فضایی را ایجاد نکرده‌ایم که انرژی خود را تخلیه کنند»

توداک- معضلات اجتماعی معمولا از چند وجه به وجود می آیند. بنابراین پرداختن یکسویه یا نگاه سلبی در حل آن، سبب بدشکلی و سخت تر شدن راه حل های آن می شود. یکی از آنها، موضوع مصرف مشروبات الکلی است.

گاهی، ریشه مشکلات در جاهایی است که دیدن آن نیاز به چشم های بلندنظر و تیزبین دارد. سرهنگ زین العابدین پشتیبان فرمانده انتظامی شهرستان تکاب در آذربایجان غربی درباره معضل مصرف مشروبات الکلی، تجربه های کارسازی دارد.

 

چرا نظام در مصرف بی رویه مشروبات الکلی در میان جوانان موفق عمل نکرده است؟

ما برای جوانان فضایی را ایجاد نکرده ایم که انرژی خود را تخلیه کنند. من به عنوان یک مدیر میانی در ناجا نباید به این مسئله نقبی بزنم، بلکه به دید همان جوان و خودم را در ساحت همان جوان قرار دهم و به قضیه نگاه کنم؛ مسئولان ما باید فضایی را برای جوانان ایجاد کنند که این جوان در اجتماع از فرط بیکاری و بی تحرکی احساس سرخوردگی نکند‌. شما نگاه کنید زمان جنگ یک جوان ۱۸ الی ۱۹ ساله فرماندهی یک لشگر را بر عهده می گرفت. همین آقای قالیباف در سن ۱۹ سالگی فرمانده لشگر بود، در حالی که جوان امروزی حتی با عبور از سن و سنین بالاتر هیچ موقعیت کاری و شغلی و حتی زمینه این مسائل هم برایش فراهم نیست. چنین فرصت هایی برای جوان امروزی فراهم نیست. جوان در جامعه ما راه پیشرفتی در امورات روزمره و زندگی خود نمی بیند، وقتی هم به خیابان و  محل هایی برای گذران بیکاری خود می رود، در معرض افراد سودجو و خلاف کار قرار می گیرد و زمینه برای اعتیاد و انواع و اقسام جرائم برای او فراهم می شود. تفریحات سالمی برای این جوان وجود ندارد، جوانی که در واقع بمب انرژی است، اما با روبه رو شدن در موقعیت های کاذب این انرژی تحلیل می رود. این جوان فرد مثبت هدایتگری در زندگی خود ندارد و همچنین سازمان یا متولی که او را در موقعیت تفریحات سالم یا کار و شغلی موجه قرار دهد، وجود ندارد.

 

در واقع فرهنگ سازی مسئولان امر در جامعه ما در حد بسیار نازلی قرار دارد، درست است؟

بله دقیقا. فرهنگ سازی های ما اساسا زیربنای منطقی و اصولی ندارد. ما وقتی با مجرمی که فروشنده یا مصرف کننده مشروبات الکلی است، روبه رو می شویم، مددکاران اجتماعی ما در مواجهه با این افراد با این پاسخ روبه رو می شوند که شما چرا دزدان و مفسدین را دستگیر یا زندانی نمی کنید؟ اگر چه ما مطابق قانون عمل می کنیم، اما مسئله اینجاست که ذهنیت جوان امروزی یک ذهنیت انتقادی به ساختار است. در ذهن این جوان در واقع انباشتی از نارضایتی وجود دارد و با زبان بی زبانی زمینه ورود خود به این فضای خلاف کارانه را خود سیستم می داند‌. در سال های مقام معظم رهبری از جهاد تبیین سخن می گوید؛ منظور رهبری از جهاد تبیین این نیست که فقط از توفیقات و موفقیت های نظام در زمینه های مختلف حرف بزنیم، بلکه وظیفه هر روحانی، مسئول، معتمد، ناهی از منکر و … این است که با اتکا به ایجاد زمینه های شغلی و تفریحات سالم روشنگری کند و تنها رفع تکلیف نکند.

 

در واقع ما به موقع و در محدوده زمانی از دست رفته امر به معروف و نهی از منکر می کنیم؟

بله شما ببینید در سال های اخیر ما با پرونده های سنگین و جرائم مشهود مالی و اقتصادی مواجه بوده ایم که پرونده های این دانه درشت ها در فضای مجازی یک سرخوردگی اجتماعی را نیز به دنبال داشته است. قشر جوان وقتی به بیکاری خود نگاه می کند و از طرفی هم وقتی چنین جرائم اقتصادی بزرگی را می بیند، کاملا دچار یاس و ناامیدی می شود. در نتیجه اوضاع روحی و روانی‌ این فرد به گونه ای می شود که برای دور شدن از این فضا به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی روی می آورد، چون این ذهن خسته و روان رنجور قدرت مواجهه با شنیدن چنین اخباری را ندارد و خود را از پیش باخته در زندگی می داند. در همین جاست که وقتی با يک مصرف کننده مشروبات الکلی مواجه می شویم، می گوید؛ مگر مشکل مملکت مصرف مشروبات الکلی است، چرا به دنبال این دانه درشت ها نیستید؟ در واقع ما با فضایی رو به رو هستیم که یک مجرم به عمل نابهنجار خود پوشش قانونی و در برابر این قضایا توجیه گر عمل خلاف قانون خود می شود. یعنی با یک آمار ساده می توان به دریافت رسید که تقریبا ۹۰ درصد افراد مصرف کننده مشروبات الکلی یا مواد مخدر در برابر عمل خلاف خود، چنین پاسخی را می دهد‌. برخورد قانونی با مسئله جای خود دارد اما چنین پاسخی یا پاسخ هایی برای به صدا درآوردن زنگ خطر است. مسئولان ما باید بدانند که عملکرد آنها در معرض سنجش افکار عمومی جامعه است. به گونه ای که این عملکرد توجیه گر عمل خلاف خود مجرمین است. در واقع قانون را بی ثمر می دانند و راه گریز از آن را با تبیین و سنجش عمل مسئولان مورد ارزیابی قرار می دهند‌‌.

مهم ترین دلایل کم کاری مسئولان مربوطه را در چه مواردی مدخلیت می دهید؟

مسئولان باید سازوکار یا برنامه ای را تدوین کنند که این سازوکار ذیل یک نظام آموزشی و از پایه مورد توجه قرار گیرد. نظام آموزشی ما فاقد برنامه و روشی نظام مند است. در کجای این نظام آموزشی ما کتب یا دروسی گنجانده شده که در آن موارد و جرائم خطرآفرین رو در یک فرآیند خاص آموزش پیشگیرانه دهند. فرزندان ما باید در همین سنین پایه با مصرف مشروبات الکلی و ضرر و زیان آن آشنا شوند.

مگر الان مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر به سنین پایین و در میان دانش آموزان رواج پیدا نکرده است‌. پس بنابراین وقتی زمینه و بستر خلاف و ورود به این ناهنجاری ها در میان جوانان و دانش آموزان و نوجوانان وجود دارد، بنابراین باید بستر یک آموزش همگانی نظام مند و منسجم و قابل پیشگیری را نیز فراهم کنیم.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir