کسوت در عسرت؛ «دختران نوجوان پوشاک و حجابی را انتخاب می‌کنند که موردپسند جامعه باشد»

توداک- لباس و پوشاک، امری جاری در جامعه است بنابراین سیاست ها و برنامه های مرتبط با آن نیز دائما باید به روزرسانی شوند و در تازگی بمانند.

رویدادها و سیاست هایی که درباره پوشاک و لباس در کشور ما وجود دارد، آیا فضای تازگی را در این عرصه، فراهم می کنند؟ مونا امین‌پور کارشناس هنری صداوسیما و فعال در حوزه مد و پوشاک نکته هایی در این زمینه مطرح می کند.

 

به نظر شما چرا علی‌رغم برنامه‌ریزی و دغدغه‌مندی در حوزه پوشاک و مد اما استقبال چندانی از طرح‌های ایرانی و اسلامی نمی‌شود؟

به عقیده بنده‌ هنوز بسترسازی فرهنگی برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه مد و پوشاک ایرانی‌اسلامی انجام نشده است، و در واقع اطلاع‌رسانی و تبلیغات آن به‌صورت عمومی انجام نمی‌شود و فقط تعداد محدودی از آن خبر دارند

زمانی که یک دختر نوجوان وارد یک فروشگاه می‌شود انتظار دارد که محصولات و پوشاک جذاب و متناسب سن او تولید شده باشد و از طرفی والدین انتظار دارند که دختر آنها لباسی را که در شأن یک خانم ایرانی است را پسند کند؛ اما به دلیل آنکه معمولاً طرح‌های لباس ایرانی‌اسلامی را به تن بازیگران، بلاگران و سایر افراد معروف تأثیرگذار و الگوی جامعه مشاهده نکرده اشتیاق خود را به استفاده از این لباس‌ها از دست می‌دهد و پوشاک و حجابی را انتخاب می‌کند که موردپسند جامعه باشد در واقع زمانی که افراد معروف و تأثیرگذار ما از طرح‌های پوشاک باحجاب و ایرانی‌اسلامی استفاده کنند نوجوانان و جوانان هم به حوزه سوق پیدا می‌کنند.

از طرفی سال‌هاست که در حوزه حجاب جشنواره و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود؛ اما مگر چند درصد از دختران دانشجو و دبیرستانی در مراسم شرکت می‌کنند؟ چه‌قدر این مراسم‌ها در دل خانواده‌ها جا بازکرده است؟و از آنها استقبال می‌کنند در واقع برای تأثیرگذاری بیشتر این مراسم‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق اقداماتی را انجام دهیم که این رویدادها و همایش‌ها در تمام نقاط کشور، حتی روستاها و شهرستان‌ها دیده شود و نتایج و اهداف در تمام نقاط اثر بگذارد و محقق شود.

در واقع حتی دختران روستایی‌های هم باید متوجه این موضوع بشوند که حجاب ایرانی و اسلامی زیباتر، باکلاس‌تر به‌روزتر، ایمن‌تر و موردپسند کل جامعه است؛ لذا اقدامات و راه‌هایی را پیدا کنیم که وظیفه ملی خود را به خانه‌ها و دل خانواده‌ها ببریم.

فعالیت‌ها نهادهای فرهنگی چه تأثیری بر علاقه‌مندان کردن جوانان و نوجوانان به استفاده پوشاک ایرانی‌اسلامی دارند؟

صددرصد نهادهای فرهنگی می‌توانند تأثیرگذار باشند در واقع فعالیت و اقدامات فرهنگی سبب برقراری ارتباط بیشتر و بهتر با نسل نوجوان و جوان می‌شود، لذا هرچه قدر تبلیغات، ارتباطات، مشاهدات نسل نوجوان در خصوص پوشش ایرانی‌اسلامی بیشتر شود تمایل آنها برای انتخاب این حجاب بیشتر خواهد شد و از طرف باید دلیل رعایت حجاب و پوشیدن لباس‌های مناسب شأن آنها را برایشان توضیح دهیم؛ چراکه تعداد زیادی از کودکان در این اطلاعات کم و محدودی دارند.

به نظر شما چرا طرح‌هایی جدید ایرانی‌اسلامی در بازار موجود نیست و نوجوانان با آن‌ها آشنا نیستند؟

قیمت بالا و در دسترس نبودن این لباس‌ها سبب بی اطلاعاتی نوجوانان شده است در واقع باید طرح‌هایی که مناسب و در شأن نسل جوان و نوجوان است را از طریق فروشگاه‌ها، سایت‌ها و پیچ‌های مختلف وارد سبد کالا مردم کنیم از طرفی قیمت بالای این محصولات باعث شده اقشار مختلف نتوانند آن را تهیه کنند.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir