برخورد با کشف حجاب؛ «باید نگاه کنیم که خواسته جامعه چه هست»

توداک- بعد از آرامش بحران ها و ناآرامی های پاییز 1401، همچنان به آرامشی که یک جامعه پویا به آن نیازمند است، نرسیده ایم و بحث ها درباره حجاب  و برخورد با بی حجابان، ادامه دارد.

آنچه که قابل مشاهده است، تلاش موافقان و مخالفان قانون حجاب در کف خیابان برای اثبات خواسته هایشان است. مینا جعفری وکیل دادگستری در این زمینه، از منظر حقوقی، نکته هایی را مطرح کرده است.

 

خانم جعفری! برخورد نظام با کشف حجاب چه باید باشد؟

هرکسی که حقوق خوانده است و با حقوق آشناست می داند که این موضوعات چگونه است. وقتی یک قانون در حال مطرود شدن است باید تغییراتی در آن صورت گیرد و وقتی بخشی از جامعه نمی خواهد قانونی را بپذیرد این موضوع باید از سوی قانونگذار دیده شود.

قانونگذار از منظر ما حقوقدانان سلیم العقل است و این موضوع در همه جای دنیا صدق می کند؛ در چنین مواردی باید نگاه کنیم که خواسته جامعه چه هست. اگر خواسته یک جامعه پذیرش یک قانون است پس مشکلی نیست و می تواند وجود داشته باشد اما وقتی خواسته یک جامعه پذیرش یک قانون نیست قانونگذار ناگزیر از تمکین به خواست جامعه است و گرنه که آن قانون مطرود می شود. همچنان که مواردی از این دست در گذشته وجود داشته است. مثلا قانون ماهواره که در زمانی تصویب شد و هنوز هم هست اما دیگر کسی به آن توجه نمی کند و جزو قوانین متروکه محسوب می شود. در نتیجه خواسته ملت و مردم همیشه مهم است.

در صورت اتخاذ سیاست قهری رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده چه خواهد بود؟

برخورد قهری در هیچ موردی جواب نداده است چرا که این مسائل به حقوق شهروندی مربوط می شود و برخورد قهری صرفا یک گارد را از سوی مردم موجب می شود. کما این که می بینیم مردم در مقابل موضوع حجاب چگونه واکنش نشان می دهند. در نتیجه پاسخ قهری در چنین مواردی هرگز جواب نمی دهد. قانونگذار باید به خواست جامعه نگاهی مجدد بیاندازد. البته اگر قانونگذار به خواست مردم اهمیت بدهد و نظر آنان برایش مهم باشد وگرنه که به هرشکلی عمل می کند.

در صورت اتخاذ سیاست تسامحی رفتار بعدی قشر کشف حجاب کننده چه خواهد بود؟

نمی دانم چگونه خواهد بود ولی در نهایت همانطور که مردم در شرایط حاضر زندگی شان را می کنند پس از برخورد تسامحی هم زندگی شان را خواهند کرد. دولت ها باید تاحد ممکن کوچک باشند و در مورد چنین مسائلی کمتر دخالت کنند چرا که هم هزینه کمتری بر آنان بار می شود و هم این که وجهه بهتری در نگاه مردم دارند به این دلیل که مداخله کمتری درامور خصوصی مردم خواهند داشت.

هرجایی که به عنوان شهروند کمتر اسم دولت و موانع و قانون گذاری و مالیات و … باشد احساس بهتری هست و حال عمومی بهتر است.

 

با گفت وگوشونده در اینجا، بیشتر آشنا شوید

(نظرات مطرح شده در گفت وگو، دیدگاه توداک نیست و صرفا برای تضارب آرا، بازتاب داده شده است)

تولید شده در تحریریه toudak.ir