گرانی ملک، مشاورین املاک را بیکار کرد| فرایند مجوز ساخت و ساز مسکن یکسال و نیم طول می کشد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: طی ۸ سال دولت روحانی آجری روی آجر با هدف تولید در صنعت ساختمان بنا نشد و تقاضای مسکن را به حدود ۱۲ میلیون واحد مسکونی رساند.

در حالیکه مسئولین دولت و مجلس از بهبود شاخص‌های اقتصادی سخن به میان می‌آورند اما مردم از گرانی و افزایش قیمت اجناس صحبت می‌کنند. با اینکه تورم از مهر 1400 روند نزولی به خودش گرفته است، علت افزایش قیمت محصولات که مردم را ناراضی ساخته است چیست؟ پیش از آنکه به بیان دلایل افزایش قیمت و گرانی‌ها بپردازیم، به تفاوت تورم و گرانی نگاهی بیندازیم که: تورم به افزایش سطح قیمت‌ها در اقتصاد اشاره دارد در حالی که گرانی بیشتر به قدرت خرید مردم باز می گردد. به بیان دیگر تورم مقایسه سطح قیمت‌های فعلی و گذشته است که نشان از تغییر هزینه‌های زندگی دارد، درحالیکه گرانی از مقایسه سطح قیمت‌ها با سطح درآمد به دست می‌آید. در صورت وجود تورم قیمت‌ها افزایش می‌یابد و اگر کالایی گران باشد یعنی نسبت به درآمد مردم سطح بالایی دارد.  بنابراین تاحدودی تفاوت گرانی با تورم مشخص شد. گرچه دولت در مهار تورم در یک سال گذشته موفق بوده است اما گرانی و افزایش قیمت محصولات بسیار مورد توجه مردم و نخبگان قرار گرفته است. برخی از کالاها مانند گندم، برنج، ماکارانی، مسکن و … گران شده‌اند که توداک در گفت‌و‌گو با صاحبنظران و فعالان اقتصادی عرصه هیا مختلف،  علل برخی از این گرانی‌ها را بررسی کرده است.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با خبرنگار توداک درباره علل جهش قیمت مسکن طی چند سال اخیر گفت: زمانی که هیچ فعالیتی در بخش ساخت و ساز و تولید مسکن صورت نگیرد، افزایش میزان تقاضا و رشد قیمت ها در این بخش طبیعی و دور انتظار نیست چرا که سالانه میانگین 500 هزار ازدواج صورت می گیرد، چنین رقمی در کنار میزان انباشت تقاضا سالهای قبل تقاضا برای مسکن را بیش از 2 برابر کرده تا سالانه نیاز به ساخت این کالای ضروری در کشور به بیش از یک میلیون واحد مسکونی برسد.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر به دلیل رشد قیمت همه کالاها قیمت ملک نیز افزایشی شده است، گفت: اگرچه تامین هزینه های زندگی برای مستاجران بخصوص در پرداخت کرایه خانه سخت شده است اما موجر نیز برای تامین هزینه های زندگی چون کمک خرج تحصیل فرزندان، درمان و … مجبور به بالابردن قیمت اجاره بها می شود در چنین شرایطی اگر سیاست گذاری ها در این چند سال بر بخش ساخت و ساز و تولید مسکن متمرکز می شد عرضه واحدهای مسکونی از رشد بالای قیمت مسکن ممانعت می کرد.

خسروی با تاکید بر اینکه هراندازه قیمت ملک در بازار بالا برود معاملات مسکن در بازار کاهشی خواهد شد و در مقابل رقم اجاره بها نیز متناسب با ارزش ملک افزایش می یابد، گفت: این موضوع باعث شده تا قیمت اجاره بها طی چند سال اخیر بشدت رشد کند در حالی که اگر بازار ساخت و ساز فعال شود و تولید مسکن رونق بگیرد علاوه بر افزایش میزان عرضه واحدهای مسکونی به بازار حدود 200 شغل کلیدی مرتبط با صنعت ساختمان نیز فعال می شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درادامه گفت: بنده به دولت دکتر رئیسی اعتماد و اعتقاد دارم که می تواند به وعده خود در ساخت سالانه 1 میلیون واحد مسکونی عمل کند البته چنانچه شرایط مهیا و فرایند ساخت و ساز نیز به خوبی میسر باشد. به طور مثال اکنون اگر کسی بخواهد خانه بسازد فرایند دریافت مجوز از سوی شهرداری یک سال و ونیم طول می کشد.

این کارشناس بخش مسکن در پاسخ به اینکه میزان تعداد قراردادها برای خرید و اجاره ملک به نسبت چند سال گذشته چقدر بوده است، گفت: تعداد قراردادهای اجاره و حتی خرید و فروش آپارتمان در 2 سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بشدت پایین بوده است از طرفی رشد بالای قیمت واحدهای مسکونی و کاهش قدرت خرید مردم نیز باعث شد تا طی این چند سال معامله ملکی چندانی صورت نگیرد طوری که برخی از اعضای اتحادیه می گویند در 10 ماه گذشته 3 تا 4 قرارداد معامله بیشتر نداشته اند.

خسروی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که قراردادها برای 2 سال تمدید شوند این مسئله در کنار توافقی که مستاجر با موجر می بند و در بنگاهای املاک ثبت نمی کنند موجب شده است تا میزان قراردهای اجاره نیز در این مدت در بنگاههای معاملات ملکی بشدت کاهشی شود.